Stellantis stopt ontwikkeling van voertuigen op waterstof


Key takeaways

  • Stellantis stopt met de ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen (voertuigen op waterstof) vanwege de kosten en een gebrek aan infrastructuur.
  • De beslissing heeft een impact op de productieplannen, maar zal niet leiden tot banenverlies.
  • De partners van Stellantis in de Symbio joint venture zijn toch bezorgd over de mogelijke gevolgen voor de werkgelegenheid.

De toekomst van waterstofvoertuigen is onzeker nu Stellantis, Europa’s op één na grootste autofabrikant en moedermaatschappij van Opel, besloten heeft om de ontwikkeling en productie van auto’s op waterstof stop te zetten. Stellantis gelooft dat een wijdverspreide invoering van bedrijfsvoertuigen op waterstof niet voor het einde van dit decennium zal plaatsvinden. Het bedrijf noemt een aantal redenen voor deze beslissing. Het gaat daarbij onder andere over de beperkte beschikbaarheid van tankstations voor waterstof, de hoge kosten die gepaard gaan met onderzoek en productie, het gebrek aan stimulansen voor consumenten om deze voertuigen te kopen en zorgen over de economische levensvatbaarheid van de waterstofmarkt op de lange termijn.

Gevolgen

Als gevolg hiervan stopt Stellantis de productie van busjes op waterstof. Die stond gepland voor de zomer in Hordain, Frankrijk, en Gliwice, Polen. Het bedrijf verzekert dat deze beslissing geen gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid op deze locaties. De 130 ingenieurs in Opels ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, Duitsland, die voorheen aan waterstoftechnologie werkten, zullen nu aan andere projecten worden toegewezen.

Opel was aangewezen als Stellantis’ hub voor waterstofaandrijvingstechnologie na de overname door PSA, het moederbedrijf van Peugeot, in 2017. In 2021 lanceerde Opel een beperkte serie van de Vivaro bestelwagen uitgerust met een brandstofcelsysteem. Stellantis is ontstaan uit de fusie van PSA en Fiat-Chrysler.

Reactie van de industrie

De beslissing van Stellantis heeft bezorgdheid gewekt bij haar partners in de Symbio joint venture, die zich richt op de productie van brandstofcellen. Michelin, een van Symbio’s aandeelhouders, vreest voor de mogelijke gevolgen voor Symbio’s werknemers in Frankrijk en internationaal. Symbio heeft meer dan 650 mensen in dienst en opende onlangs een grote fabriek in Oost-Frankrijk en een nieuwe faciliteit in Californië.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.