Omzet Stellantis daalde 13 procent in eerste helft van 2025


Key takeaways

  • De omzet van Stellantis is in de eerste helft van 2025 met 13 procent gedaald door problemen in Noord-Amerika en Europa.
  • De Amerikaanse tarieven hebben een aanzienlijke impact gehad op de winstgevendheid van Stellantis, wat resulteert in een verwacht verlies van 1,5 miljard euro voor het hele jaar.
  • Stellantis verwacht dat de netto-inkomsten zullen stijgen en dat de kasstroom zal verbeteren in de tweede helft van 2025.

De nederlandse automaker Stellantis rapporteerde een daling van de netto-inkomsten voor de eerste helft van 2025, met een totaal van 74,3 miljard euro, een daling van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De daling is voornamelijk toe te schrijven aan uitdagingen in Noord-Amerika en Europa, gedeeltelijk gecompenseerd door groei in Zuid-Amerika.

Externe factoren

De financiële prestaties van het bedrijf werden ook beïnvloed door wisselkoersschommelingen, douanetarieven en lagere volumes in de Europese industrie voor lichte bedrijfsvoertuigen. Ondanks deze tegenwind voert Stellantis actief strategische maatregelen uit om zijn toekomstperspectieven te versterken. Deze maatregelen omvatten veranderingen in het management en een heroriëntatie op kernactiviteiten.

Stellantis verwacht dat de Amerikaanse tarieven zullen leiden tot een verlies van 1,5 miljard euro voor het volledige jaar 2025, vijf keer groter dan de impact van 2,3 miljard euro die in de eerste helft werd opgetekend. De nettowinst van de autofabrikant daalde naar 3,3 miljard euro, vergeleken met 5,6 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. De daling was grotendeels toe te schrijven aan kosten in verband met de annulering van een waterstofbrandstofcelproject, boetes opgelegd door Amerikaanse regelgeving over koolstofemissies en afschrijvingen op investeringen in platforms.

Tarieven

De Amerikaanse tarieven die president Donald Trump heeft opgelegd, hebben Stellantis in de eerste zes maanden van 2025 300 miljoen euro gekost. Om deze kosten te beperken, heeft Stellantis de import van in het buitenland geproduceerde voertuigen verminderd, waardoor het aantal zendingen naar de VS met bijna 25 procent is gedaald.

Vooruitkijkend verwacht Stellantis dat de netto-inkomsten in de tweede helft van 2025 zullen stijgen ten opzichte van de eerste zes maanden. Het bedrijf voorspelt ook een verbetering van de cashflow. Antonio Filosa, de nieuwe CEO van Stellantis, sprak zijn vertrouwen uit in het vermogen van het bedrijf om de uitdagingen aan te gaan en voort te bouwen op de sterke punten. Hij benadrukte dat de energie en de innovatieve geest van het personeel van Stellantis de belangrijkste drijfveren zijn voor toekomstig succes.

Optimistische vooruitzichten voor tweede helft

Filosa erkende dat 2025 een uitdagend jaar was geweest, maar benadrukte tekenen van vooruitgang bij het vergelijken van de eerste helft van 2025 met de tweede helft van 2024, waarbij hij verbeteringen opmerkte in volumes, netto-inkomsten en aangepast bedrijfsresultaat ondanks de toenemende externe druk. Hij herhaalde dat het nieuwe managementteam vastbesloten is om de moeilijke beslissingen te nemen die nodig zijn om de winstgevendheid te herstellen en de resultaten aanzienlijk te verbeteren.

Stellantis heeft financiële prognoses gepubliceerd voor de tweede helft van 2025, waarin een stijging van de netto-omzet, een winstgevendheid van één cijfer in het aangepaste bedrijfsresultaat en een verbetering van de industriële vrije kasstroom worden voorspeld. Deze prognoses zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de huidige tarief- en commerciële regels vanaf 29 juli 2025 gehandhaafd blijven. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.