Tijdens de maand maart werden in Europa 1,39 miljoen auto’s verkocht. Dat betekende een stijging met 63 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van de Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (Acea). De sterke prestaties van de maand maart hebben ook het eerste kwartaal groeicijfers opgeleverd.
Nochtans was het jaar met een teleurstellende verkoop van start gegaan, maar dankzij het herstel in de maand maart kon het eerste kwartaal alsnog met een groei van 9 procent worden afgesloten.
Heropleving
‘De cijfers van de autofabrikanten kunnen uiteraard van een vergelijking met vorig jaar profiteren’, merkt het persbureau Bloomberg op. ‘Toen werd maart immers vooral gekenmerkt door de maatregelen die overal werden genomen om de verspreiding van het virus Covid-19 in te dammen.’
‘Maar zelfs in vergelijking met de periode voor de uitbraak van de crisis is er sprake van een positieve ontwikkeling. Met een verkoop van 1,39 miljoen exemplaren laat de Europese autosector de beste maand optekenen sinds juni twee jaar geleden.’
‘Deze cijfers vormen een welkom signaal voor de sector’, aldus nog Bloomberg. ‘De Europese automarkt is immers maandenlang achterop gebleven tegenover het herstel in China en de Verenigde Staten. ‘De bekommernissen van de autofabrikanten zijn bovendien drastisch van de vraag naar het aanbod verschoven.’
‘Daarbij moet gewezen worden naar het wereldwijde tekort aan halfgeleiders die de productie bij onder meer Volkswagen, Stellantis en Renault belemmert.’ Herbert Diess, chief executive van Volkswagen, voerde daarbij aan dat alleen het wereldwijde chiptekort momenteel een rem vormt op de heropleving van de sector.
Concentratie
Bloomberg wijst er wel op dat de cijfers voor de maand maart nog altijd ongeveer 13 procent lager liggen dan de gemiddelden die voor deze periode de voorbije tien jaar zijn opgetekend.
‘Italië, het epicentrum van de eerste virusuitbraak in Europa, liet in maart tegenover dezelfde periode vorig jaar een verkoopgroei met bijna 500 procent optekenen’, aldus het persbureau. ‘Tegelijkertijd bleven de verkopen nog altijd 12 procent lager dan twee jaar geleden. Maatregelen om het virus te bestrijden blijven immers een negatieve impact op de economische activiteiten hebben.’
Wanneer naar de vijf grootste automarkten van Europa wordt gekeken, liet de verkoop tijdens het eerste kwartaal in Italië een groei met 29 procent optekenen, gevolgd door een stijging met 21 procent in Frankrijk. Daarentegen was er sprake van daling met 15 procent in Spanje, 12 procent in het Verenigd Koninkrijk en 6,4 procent in Duitsland.
Bloomberg wijst ook op de sterke concentratie in de Europese autoverkoop. De groepen Volkswagen en Stellantis namen het voorbije jaar immers gezamenlijk ongeveer 47 procent van de totale verkoop voor hun rekening.
(lb)