Geschreven met input van Lampdirect.
De Smart Home Monitor, een onderzoek naar de status van domotica in Nederland, geeft aan dat ruim 17% van de Nederlanders slimme verlichting heeft. Belgische cijfers zijn er niet, maar ook hier staat het vast dat slimme verlichting steeds meer aan belang wint. Goedkoop is het echter niet. En privacyvriendelijk ook niet altijd.
Slimme verlichting boordevol voordelen
Voor wie het niet kent: met slimme verlichting hoef je geen schakelaar meer te hebben, maar kan je de lichten gewoon met een app of zelfs met stembediening doven. Vaak is het mogelijk om ze tot op een procentpunt nauwkeurig te dimmen, de kleur(temperatuur) aan te passen, ze te programmeren zodat ze oplichten bij rookdetectie enzovoort. Het is zelfs mogelijk om de lichten automatisch te laten doven wanneer er niemand thuis is.
Het voordeel is dat er geen ongelofelijk ingewikkelde ingrepen voor nodig zijn en het vaak eenvoudig in een bestaande woning is te voorzien. Zo heeft Homeylux bijvoorbeeld slimme ledspotjes om in te bouwen. Nadien verbind je ze met wifi en Amazon Alexa en klaar ben je. De Philips Hue-lijn is over het algemeen de bekendste als het op slimme verlichting aankomt. De Smart Home Monitor spreekt zelfs over een marktaandeel van net geen 50%.
Budgetketens komen ook zelf met slimme oplossingen
Hoewel slimme verlichting voordelen kan opleveren en het zelfs de energierekening kan dimmen, zijn de systemen niet bepaald goedkoop. Aan een enkele slimme lamp kan je al snel 50 euro spenderen. Daarom zijn er winkelketens, denk maar aan Lidl en Action, die vinden dat ze het goedkoper kunnen doen. Voor minder dan twintig euro, en soms zelfs voor minder dan tien, bieden zij al slimme verlichtingsoplossingen aan.
Volgens de Volkskrant kunnen zij dat doen omdat ze de slimme verlichting niet zelf ontwikkelen. Ze zouden namelijk rekenen op de technologie van Tuya, een Amerikaans-Chinese smarthomegigant die opgericht is door ex-Alibabamedewerkers. Van het bedrijf heb je wellicht nog niet gehoord, hoewel het zo’n 90.000-tal producten aanbiedt. Dat is zo omdat ze vooral op de achtergrond aanwezig zijn. Iedereen kan namelijk via Tuya een eigen smarthome-lijn opzetten met slimme weegschalen, verlichting, loopbanden en wat dan ook. Daar kleven zij dan een eigen logo op en Tuya doet de rest. En zo zou het volgens de Volkskrant ook bij winkelketens als Action en Hema gaan. Ze verkopen allebei net dezelfde Tuya-producten, maar dan met een andere verpakking en een eigen prijs.
Minder euro’s, maar ook minder privacy
Goedkoop zijn ze zeker wel en volgens de Consumentenbond gaat het zeker niet over rommel. Zowel de Volkskrant als Consumentenbond waarschuwen er echter voor dat de verzamelde gegevens op Chinese servers worden opgeslagen. China staat niet op de lijst met goedgekeurde landen van de Europese Commissie, wat eigenlijk wil zeggen dat de Europese Commissie niet durft garanderen dat je gegevens er veilig zijn. Niet voor niets waarschuwde de Staatsveiligheid eerder al dat je TikTok maar beter niet installeert.
Het is niet verboden om gegevens naar Chinese servers te sturen, maar dan moet je daar als gebruiker wel vooraf mee instemmen. En dat is ook wat gebruikers doen, want zij zijn verplicht om akkoord te gaan met privacy-overeenkomsten van zo’n 3.000 tot 8.000 woorden. De Volkskrant analyseerde deze voorwaarden en merkte onder meer op dat de slimme verlichting van Action niet mag worden gebruikt om “de eer van de staat te beschadigen”, “de nationale eenheid te saboteren” en “porno te verspreiden”. Het lijkt wel rechtstreeks uit het Chinese wetboek te komen. Het bewijst nogmaals dat goedkoop mogelijk wil zeggen dat je met je persoonsgegevens betaalt. Action zou ondertussen aangegeven hebben dat ze de bepalingen uit de voorwaarden zullen schrappen.