Starlink-klanten krijgen jaar vertraging te slikken: wat is er aan de hand bij SpaceX?

Deze zomer kraaide Elon Musk dat SpaceX 100.000 Starlink-terminals over de hele wereld had verscheept. Sindsdien is het beeld een beetje somber geworden. De leveringstermijnen voor de internetdienst via satelliet worden steeds langer, en de vertragingen stapelen zich op.

In augustus juichte Elon Musk het feit toe dat Starlink officieel 100.000 klanten had bereikt. Hij voegde eraan toe dat het volgende doel 500.000 was. En dit had zeer snel bereikt moeten worden, want toen waren er al 500.000 andere bestellingen.

Maar Starlink heeft nog steeds niet zoveel gebruikers. Dit komt eenvoudigweg omdat SpaceX het tempo van de terminalzendingen niet kan bijhouden. Volgens Digital Trends klagen veel mensen die een bestelling hebben geplaatst, dat hun levertijden met een jaar zijn uitgesteld. Sommige orders zouden pas eind 2022 of zelfs 2023 worden geleverd. Bij sommige klanten is de oorspronkelijke verzenddatum zelfs plotseling met een jaar of meer uitgesteld, gewoon nadat zij hadden gereageerd op een bericht op de Starlink-website waarin hun werd gevraagd hun serviceadres bij te werken.

Starlink verontschuldigt zich

Geconfronteerd met de groeiende ontevredenheid, heeft SpaceX besloten te reageren. Op dinsdag plaatste het bedrijf een bericht op Twitter om zich te verontschuldigen.

“We verontschuldigen ons voor de vertraging en werken via onze engineering-, supply chain- en productieteams hard aan het verbeteren en stroomlijnen van ons product en onze fabriek om onze productiesnelheid te verhogen”, aldus het bedrijf.

Bovendien heeft SpaceX uitgelegd waarom de leveringen aanzienlijke vertraging hebben opgelopen. Volgens het bedrijf waren de problemen te wijten aan een tekort aan silicium. In de afgelopen zes maanden hebben deze “het verwachte productietempo vertraagd en het vermogen aangetast om dit jaar aan veel Starlink-bestellingen te voldoen”.

Deze tekorten aan silicium, een hoofdbestanddeel van halfgeleiders, houden op hun beurt verband met een reeks andere problemen. De pandemie van het coronavirus, bijvoorbeeld, heeft geleid tot een sterke stijging van de vraag naar chips omdat mensen zich haasten om apparaten te kopen waarmee zij thuis kunnen werken. Bovendien moesten de fabrieken die deze producten vervaardigden tijdelijk sluiten om de verspreiding van het virus af te remmen en de werknemers te beschermen, waardoor de toeleveringsketen nog meer onder druk kwam te staan.

Wat nu?

In reactie op de vertragingen herinnert SpaceX zijn klanten eraan dat ze hun bestellingen kunnen annuleren en een volledige terugbetaling kunnen krijgen. Het bedrijf dringt er ook bij degenen die orders hebben geplaatst op aan regelmatig de geschatte levertijden voor hun terminal te controleren door in te loggen op de Starlink-website. Wanneer de kit van een klant klaar is om te worden verzonden, zal het bedrijf hem of haar daarvan per e-mail op de hoogte brengen.

In België bedraagt de kostprijs voor de installatie van de Starlink-dienst 558 euro met daarbij een maandelijks abonnement van 99 euro.

SpaceX lanceerde een bètaversie van Starlink in de VS in oktober 2020. Sindsdien zijn nog 20 andere landen bediend, in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa en Oceanië. Verwacht wordt dat de dienst tegen eind 2022 in nog eens 45 landen van start zal gaan, afhankelijk van de goedkeuring van de plaatselijke regelgeving.

(am)

Meer