Starbucks slikt verlies van 700 miljoen dollar, maar schittert op de beurs

De koffieketen Starbucks maakte het voorbije kwartaal 678 miljoen dollar verlies, maar opende tegelijk ook 130 nieuwe koffiebars en is positief over de toekomst. Beleggers focussen vooral op dat laatste en sturen het aandeel 5,7 procent hoger nabeurs.

De verkoop in winkels die al minstens een jaar open zijn, daalde het afgelopen kwartaal met 40 procent, maar toch kon het bedrijf zijn omzet nog redelijk op peil houden. Die ging weliswaar achteruit, maar het omzetverlies werd beperkt tot 12,4 procent. Over het hele kwartaal draaide Starbucks 17 miljard dollar omzet.

De keten kon het omzetverlies onder controle houden door zijn winkels om te vormen tot drive-ins en meer take-out vanop afstand te doen, maar ook door meer winkels te openen. Tussen april en juni opende Starbucks 130 nieuwe winkels wereldwijd en daar stopt het nog niet. In de VS plant het 300 nieuwe winkels tegen eind 2020 en in China komen er ‘minstens’ 500 nieuwe bij.

Minder dramatische toekomst

Starbucks verwacht volgend kwartaal nog steeds verkopen mis te lopen en omzet te verliezen, maar minder dramatisch. Het bedrijf voorspelt dat het 12 procent minder koffie zal verkopen in het vierde kwartaal en 10 procent minder omzet zal draaien. Het schuift een winstverwachting van 6 tot 21 dollarcent per aandeel naar voren.

Beleggers zijn ervan overtuigd dat Starbucks op de goede weg is en worden gelukkig van de geslaagde expansie in coronatijden, dus wordt er duchtig gekocht. In de nabeurshandel ging het aandeel bijna 6 procent hoger.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.