De Amerikaanse koffieketen Starbucks opent deze week een eerste vestiging in Italië. Daarmee gaat de levensdroom van oprichter Howard Schulz in vervulling.
Starbucks opent gemiddeld om de vier uur een vestiging ergens ter wereld. Wereldwijd heeft het bedrijf meer dan 28.000 vestigingen in 78 landen. Openingen zijn voor de koffieketen uit het Amerikaanse Seattle dus dagelijkse kost. Vrijdag opent dan de eerste Starbucks in het Italiaanse Milaan. Dat is een absolute primeur, waarmee de levensdroom van oprichter Howard Schultz in vervulling gaat. Die heeft altijd volgehouden dat zijn bezoek aan Italië in de eerste helft van de jaren tachtig cruciaal is geweest voor de uitbouw van het Amerikaanse concern.
Starbucks opent In Milaan geen gewone vestiging, maar een “reserve roastery”. Die is 2.300 vierkante meter groot en komt in het voormalige postkantoor dat grenst aan de bekende gothische kathedraal, de Duomo of Dom.
© Starbucks
Reserve Roastery… na Seattle en Shanghai nu… Milaan
Deze vestiging wordt na Seattle en Shanghai de derde “reserve roastery” en wil een plek worden waar Italianen de kunst rond het koffie zetten kunnen ontdekken. Vanaf eind 2018 wil Starbucks dan gewone vestigingen in Milaan gaan openen. Dat gebeurt in samenwerking met een lokale partner, het bedrijf Percassi.
De Amerikanen staan voor een grote uitdaging in een land waar koffie-afficionado’s gewend zijn voor één euro een uitstekende kop espresso voorgeschoteld te krijgen. Italië telt overigens al 57.000 koffiebars.
Net daarom zal Starbucks in Milaan Frappucino’s, noch andere fantasierijke koffiedranken serveren, maar een beperkt assortiment aanbieden. In een interview zegt Starbucks CEO Kevin Johnson dat het aanbod het respect voor de Italiaanse koffietraditie moet weerspiegelen. Wel serveert de zaak, naast pizza’s en gebak, ook alcoholische dranken.
© Strabucks
Prijzen zullen Italianen even doen slikken
Ook de prijzen zullen Italianen even doen slikken. Met 1,8 euro voor een espresso en 5 euro voor een cappuccino moeten ze straks tot drie keer toe de prijs betalen die hen in de koffiezaak op de hoek wordt aangerekend. Of ze daarbij een “short”, “tall” of “grande” zullen nemen blijft afwachten.
Een belangrijke doelgroep worden dan ook de toeristen, want Milaan kende de voorbije vijf jaar een significant grotere toeristische groei dan de Italiaanse hoofdstad Rome. Ook Apple plant de opening van een flagshipstore in Milaan, terwijl de Australische ontwikkelaar Westfield in de stad de bouw van het grootste winkelcentrum ter wereld plant.
© Starbucks