Starbucks laat koffiehuizen waar u ter plaatse iets kunt drinken een beetje los

Starbucks, een internationale keten van koffiehuizen, wil het aantal vestigingen optrekken van 33.000 tot 55.000 tegen het einde van 2030. Opvallend: er zal slechts in iets meer dan de helft van de nieuwe koffiehuizen ter plaatse iets gedronken kunnen worden.

We winkelen almaar vaker online en laten ons eten aan huis leveren. Veel experts verwachten dat de coronacrisis ons manier van leven blijvend heeft gewijzigd en dat is ook Starbucks niet ontgaan.

Focus op afhaalkoffie

De keten zal zich het komende decennium voornamelijk focussen op afhaalkoffie. Van de 22.000 nieuwe vestigingen die er de komende tien jaar moeten bijkomen, zal maar liefst 40 procent zich toespitsen op drive-in.

In 5 procent van de vestigingen zal er met andere ophaalformules gewerkt worden. Dat betekent dat slechts 55 procent van de nieuwe Starbuckswinkels een koffiehuis zal zijn waar er ter plaatse iets gedronken kan worden.

Betalen via de app

Starbucks past zijn strategie aan om tegemoet te komen aan de nieuwe wensen van de klanten. Starbucks sleutelt niet enkel aan de welgekende formules, maar heeft de afgelopen maanden ook de app stevig uitgebreid. Zo kunnen de klanten voortaan ook hun paypal-account, debet- of kredietkaart toevoegen aan de app.

Dankzij die toevoeging is 24 procent van de bestellingen in het vierde fiscale kwartaal via de app van Starbucks gebeurd. Vorig jaar tijdens dezelfde periode stond de teller op 16 procent.

Tot slot wil Starbucks zijn aanwezigheid in China een stevige boost geven. De keten wil volgend jaar 600 nieuwe vestigingen openen in het land.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.