De waarde van het steunpakket waarover de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa een akkoord heeft bereikt met de Duitse regering, hangt waarschijnlijk af van de staatssteun die de groep binnenhaalt voor haar buitenlandse dochters.
Als Lufthansa in totaal 2 miljard euro aan door de staat gewaarborgde leningen zou krijgen in België, Oostenrijk en Zwitserland, zou dat bedrag in mindering worden gebracht van het Duitse pakket van 9 miljard euro. Dat zei CEO Carsten Spohr woensdag bij de toelichting van de kwartaalresultaten.
Met Zwitserland heeft Lufthansa al een akkoord over steun voor dochters Swiss en Edelweiss. De maatschappijen zullen voor in totaal 1,5 miljard Zwitserse frank (zowat 1,4 miljard euro) leningen kunnen aangaan bij een bankenconsortium. De Zwitserse overheid staat garant voor 85 procent of bijna 1,28 miljard frank, maar daar hangen wel een reeks voorwaarden aan vast.
In België en Oostenrijk lopen de onderhandelingen over staatshulp nog, respectievelijk voor Brussels Airlines en Austrian Airlines. Nu blijkt dat die buitenlandse steun waarschijnlijk in mindering zal worden gebracht van het pakket van 9 miljard euro Duitse staatssteun. Het wordt meer bepaald afgetrokken van de lening van 3 miljard euro die Lufthansa krijgt van de Duitse ontwikkelingsbank KfW.
Volgens Spohr kan de Duitse regering nog beslissen om van het aanrekenen van de buitenlandse hulp af te zien. Hoe dan ook heeft Lufthansa geen 11 miljard euro nodig, zegt de topman, en kan de groep het zelfs met minder dan 9 miljard euro stellen. ‘We hoeven alleen het geld op te nemen dat we echt nodig hebben.’
Het doel van het reddingspakket is verzekeren dat Lufthansa sterk en concurrentieel uit de coronacrisis komt, benadrukte hij nog.