Staatsbon is op het eerste gezicht minder populair dan bij de voorgaande uitgifte

Tijdens de eerste dag van de intekenperiode hebben de Belgen 42,6 miljoen euro belegd in de staatsbons. Daarmee lijkt de overheidsobligaties het minder goed te doen dan bij de vorige emissie.

In het nieuws: De staatsobligaties hebben na één dag de staatskas gevuld met 42,6 miljoen euro. Dat laat het Federaal Agentschap van de Schuld weten.

  • Spaarders krijgen deze keer de kans om in te tekenen op staatsbons met een looptijd van één en acht jaar.
    • De eenjarige variant brengt 3,2 procent bruto in het laatje. Na betaling van de roerende voorheffing blijft er netto 2,24 procent over.
    • De achtjarige overheidsobligatie gaat gepaard met een brutocoupon van 2,8 procent bruto, oftewel 1,96 procent netto.

Merendeel kiest voor de eenjarige staatsbon

Opgemerkt: De staatsbon op één jaar blijft het populairste beleggingsproduct.

  • Die bracht tot nu toe 32,4 miljoen euro op. Via de achtjarige overheidsobligatie kon het Agentschap van de Schuld op dag 1 welgeteld 616.400 euro ophalen. Dit zijn de bedragen die de Belgen hebben uitgeleend via de financiële instellingen.
  • Daarnaast hebben 3.247 beleggers rechtstreeks ingetekend bij de schatkist voor een bedrag van 9,6 miljoen.

Details: Het ziet ernaar uit dat de overheid minder kapitaal zal kunnen ophalen dan bij de vorige uitgifte.

  • Bij de emissie in februari stond er na de eerste inschrijvingsdag al 151 miljoen euro op de rekening van de overheid.
    • Toen was het mogelijk om in te tekenen op staatsbon met een looptijd van één en drie jaar. Die gingen gepaard met een nettorendement van respectievelijk 2,1 en 1,75 procent.
  • Het Agentschap van de Schuld kon uiteindelijk 433 miljoen euro ophalen.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.