Sportpodcasts zijn in opmars en dat heeft ook Spotify gezien. De streaming-app heeft daarom The Ringer opgekocht.
Podcasts zitten in de lift en dat wil zeggen dat Spotify op jacht gaat naar goede content. Daarom heeft het bedrijf The Ringer opgekocht. Die hebben een dertigtal podcasts, vooral gericht op sport. De podcasts zullen nu zeker ook op Spotify te horen zijn.
The Ringer
De deal kwam al vorige maand boven water: er waren toen positieve geruchten over The Ringer en een omzet van 15 miljoen dollar in 2018. Spotify heeft vorig jaar dan weer tussen de 400 en 500 miljoen dollar uitgegeven aan het kopen van nieuwe content, specifiek podcasts.
Los van de prijs is dit een belangrijke deal voor Spotify. The Ringer is één van de populairste merken in podcastland. Spotify liet optekenen dat ze 200% groei zien in dat specifieke streamingsegement in dit kwartaal.
Volgens Spotify zelf, bij monde van CEO Daniel Ek, gaat het om de toekomst populaire media. ‘We investeren in de vernieuwing van radio, die verhuist online. We hebben de volgende ESPN (een sportkanaal nvdr.) gekocht’, zegt Ek in een verklaring na de kwartaalresultaten.
Exclusiviteit?
Het is niet volledig duidelijk of The Ringer dan ook op andere platformen niet meer te krijgen zal zijn. Dat zou wel kaderen in een bredere strategie van mediabedrijven om in te zeten op exclusitiveit.
The Ringer krijgt veel verkeer door Apple en Google Play. Maar The Ringer verdient ook geld door advertenties en dat is spek naar de bek van Spotify. De opbrengsten uit advertenties van vorig kwartaal kwamen namelijk op slechts 217 miljoen dollar, dat is 11,7 procent van de totale omzet.
Volgens Vox verhuist ook de hele staf van The Ringer mee. De deal zou volledig rond zijn in het eerste kwartaal van 2020.