Spotify winst derde kwartaal 2024 overtreft verwachtingen


Key takeaways

  • Het aantal maandelijks actieve gebruikers (MAU’s) van Spotify steeg met 11 procent jaar op jaar tot 640 miljoen.
  • Het aantal Premium-abonnees steeg met 12 procent jaar op jaar tot 252 miljoen.
  • De totale omzet bereikte 4 miljard euro, een stijging van 19 procent op jaarbasis.

Key Financial Metrics

Spotify heeft de resultaten over het derde kwartaal van 2024 bekendgemaakt, waarmee de verwachtingen op de belangrijkste punten werden overtroffen en het bedrijf dichter bij winstgevendheid over het hele jaar is gekomen. Het aantal Monthly Active Users (MAU’s) steeg met 11 procent jaar op jaar tot 640 miljoen, een groei in alle regio’s ten opzichte van het voorgaande jaar en kwartaal. Het aantal abonnees steeg ook aanzienlijk, met een stijging van 12 procent op jaarbasis tot 252 miljoen Premium-abonnees, opnieuw een consistente groei in alle regio’s.

Inkomstengroei

De totale omzet bedroeg 4 miljard euro, een stijging van 19 procent op jaarbasis. Bij constante valuta stegen de inkomsten met 21 procent jaar op jaar, dankzij een stijging van 21 procent (of 24 procent bij constante valuta) in Premium inkomsten en een stijging van 6 procent (of 7 procent bij constante valuta) in Ad-Supported inkomsten. Hoewel ongunstige wisselkoersschommelingen de totale omzetgroei met ongeveer 270 basispunten beïnvloedden, wat meer is dan de verwachte 100 basispunten, heeft Spotify toch een sterke financiële prestatie geleverd.

Brutomarge en bedrijfsresultaat

De brutomarge bereikte een recordhoogte van 31,1 procent, een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar, dankzij winst in zowel Premium (door muziek en audioboeken) als Ad-Supported (door muziek en podcasts) segmenten. Het bedrijfsresultaat bereikte ook een nieuw record van 454 miljoen euro, dankzij de verbeterde brutomarge en lagere personeels- en marketingkosten.

Initiatieven en strategische groei

Spotify’s streven naar innovatie en gebruikerservaring blijkt uit diverse recente initiatieven. Het bedrijf lanceerde zijn AI DJ-functie voor Spaanstalige muziekfans in 18 nieuwe markten, breidde zijn AI Playlist Beta uit naar zes extra landen, waaronder de Verenigde Staten en Canada, en introduceerde podcastcommentaar, wat de interactiviteit binnen het platform ten goede komt. Daarnaast heeft Spotify de beschikbaarheid van muziekvideo’s uitgebreid naar 85 nieuwe markten en meer dan 200.000 audioboektitels geïntegreerd in het Premium-aanbod in verschillende Europese landen.

Sterke balans en vrije kasstroom

De sterke financiële prestaties van het bedrijf komen tot uiting in de vrije kasstroom van 711 miljoen euro over het derde kwartaal, waarmee de kasstroom over het gehele jaar op 1,4 miljard euro uitkomt. Spotify behoudt een robuuste balans met 6,1 miljard euro aan contanten, kasequivalenten, in pand gegeven contanten en kortetermijnbeleggingen, waarmee het bedrijf zich goed heeft gepositioneerd voor verdere groei en succes bij het realiseren van zijn langetermijndoelstellingen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.