Spotify krijgt tij niet gekeerd en ontslaat 17 procent van zijn werknemers na snel toenemende kosten

Muziekstreaminggigant Spotify ontslaat 17 procent van zijn werknemers, ongeveer 1.500 mensen. Dat maakte CEO Daniel Ek bekend in een interne e-mail, die het Zweedse bedrijf ook deelde met de buitenwereld. Spotify’s kosten stegen snel, ondanks een eerdere gunstige financiële situatie.

Waarom is dit belangrijk?

Verkeerde keuzes en oplopende kosten zorgen er nu voor dat het bedrijf moet besparen op personeel. In het algemeen zagen videostreamingsdiensten zoals Netflix hun gebruikers teruglopen. Spotify wil nog niet zeggen of dat voor muziekstreaming ook zo is.

In het nieuws: Spotify ontslaat 17 procent van de werknemers.

  • In oktober kon het bedrijf een kwartaalwinst van 65 miljoen euro voorleggen, het was voor het eerst in een jaar tijd dat het bedrijf winst maakte. Spotify kon meer gebruikers binnenhalen nadat het ook een ban op het delen van wachtwoorden was begonnen, in navolging van Netflix.
  • Daarom komt het gedwongen vertrek van zo’n 1.500 werknemers als een verrassing, dat geeft ook CEO Daniel Ek toe. Het was kiezen tussen telkens kleinere ontslagen in 2025 of nu een grote herstructurering, schrijft Ek in de e-mail.
  • Tegelijk bleven de kosten van Spotify hoog. Het bedrijf ValueAct waarschuwde er al voor in februari, en kocht aandelen in het bedrijf om hervormingen af te dwingen.
  • “Gezien het gat tussen ons huidig financieel doel en en onze huidige operationele kosten, besliste ik dat een substantiële actie om onze kosten recht te zetten de beste optie was om onze doelen te halen”, aldus Ek.

De details: De kosten wogen niet op tegen het aantal betalende gebruikers.

  • Aan het begin van 2023 sneuvelden al 600 jobs bij Spotify, tegen de zomer vertrokken er nog eens 200 mensen.
  • Dat was duidelijk niet genoeg om het tij te keren. Ondanks vele miljoenen abonnees maakte het bedrijf strategisch verkeerde keuzes, door in te zetten op audioboeken en dure podcastdeals.
    • Spotify sloot podcastdeals met Barack en Michelle Obama en een deal met Prins Harry en Meghan Markle, wat naar verluidt 25 miljoen dollar kostte voor maar 12 afleveringen, schrijft de Financial Times.
  • Ek zegt daarover dat de deals “over het algemeen werkten, bijdroegen aan de toegenomen output van Spotify en de robuuste groei van het platform”, maar gaf toe dat de kostenstructuur daardoor te groot was geworden.
  • “Volgens de meeste maatstaven waren we productiever maar minder efficiënt. We moeten beide zijn. In twee woorden, we moeten meedogenloos vindingrijk worden.”

(evb)

Meer