Sportstreaming biedt bijzonder veel opportuniteiten, op voorwaarde dat de verwachtingen van de fans optimaal worden ingevuld. De kostprijs leidt momenteel echter geregeld tot annuleringen wanneer het aanbod niet voldoende overtuigend blijkt.
Dat is de boodschap van een studie van Verizon Media en Sapio Research, gebaseerd op een enquête bij vijfduizend sportfans in Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Groeikansen
‘Aanbieders van sportstreaming kunnen op belangrijke opportuniteiten rekenen,’ zeggen de onderzoekers. ‘Daarbij moet echter extra aandacht worden besteed aan personalisatie en kwaliteit.’
‘De studie toonde dat 63 procent van de respondenten zou overwegen om voor live sportstreaming te betalen. Daarbij verwachten ze wel toegang tot een competitie of een team dat hen interesseert. Anderzijds bleek dat slechts 47 procent van de huidige bezitters van betalende pakketten tevreden is met de geboden kwaliteit. Dat wijst erop dat de markt nog veel groeikansen kan bieden.’
Ruim de helft van de sportfans geeft te kennen streamingdiensten te gebruiken om sporten te volgen die op geen enkel ander platform kunnen worden bekeken. Daarbij wordt ook gewezen naar de flexibiliteit en hoogwaardige kwaliteit die streaming heeft te bieden.
Onder meer blijkt dat 39 procent zich heeft laten leiden door de mogelijkheid de competities op zijn smartphone te bekijken. Bovendien stipt 37 procent aan deze diensten te hebben gekozen omdat ze streaming een goedkoper alternatief vinden voor betaaltelevisie.
Kosten
Anderzijds blijken vele sportfans niet te aarzelen om met de services te breken indien ze geen meerwaarde ervaren. De studie toont dat 37 procent al een livestreaming-abonnement had geannuleerd. Daarbij verwijst 45 procent in eerste instantie naar de kosten.
Bij de grootste sportfans zegt 23 procent een service opgezegd te hebben omdat er slechts een gebrekkige verslaggeving wordt gegarandeerd over de teams die ze volgen. Daarnaast spreekt 15 procent over een gebrekkige gebruiksvriendelijkheid van de interface, terwijl 19 procent gewag maakt van vertraging tegenover het live-gebeuren.
Ongeveer een derde van de sportfans zegt te streven naar een grotere controle over de live-ervaring. Daarbij betoogt 35 procent toegang te willen hebben tot bijzondere weergavefuncties zoals slowmotion, terwijl 30 procent wil kunnen kiezen tussen camerahoeken.
Eveneens telkens 30 procent wil uitgesteld kunnen kijken of reclame te wissen. Tevens vraagt 42 procent gemakkelijker toegang te krijgen tot hoogtepunten van de wedstrijden, terwijl 22 procent in bibliotheken content op maat wil kunnen opvragen.