Sportartikelenfabrikant Puma zelf verrast door sterke kwartaalcijfers

De Duitse sportartikelenfabrikant Puma heeft zijn omzet en winst tijdens het voorbije kwartaal kunnen opdrijven tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Puma boekte daarbij betere resultaten dan het bedrijf zelf had verwacht. Ondanks die positieve ontwikkelingen is het volgens de Duitse groep echter onmogelijk om vooruitzichten voor het hele jaar naar voor te schuiven. Daarvoor blijft volgens Puma de economische situatie veel te onzeker.

Puma boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 1,58 miljard euro. Dat was een stijging met 7,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep met 13 procent op tot 113,6 miljoen euro.

Heropening winkels

De verkoop van sportartikelen profiteerde de voorbije maanden van de heropening van de winkels. Daarvan kon ook Puma de vruchten plukken. 

‘Het derde kwartaal ontwikkelde zich opmerkelijk beter dan we vooraf hadden ingeschat,’ erkende Björn Gulden, topman van het Duitse sportmerk, in een reactie op de kwartaalcijfers. ‘Winkels openden opnieuw de deuren en ook vele sportactiviteiten konden worden hervat. Het consumentenvertrouwen nam eveneens toe. Daardoor zag Puma zijn omzet wekelijks verbeteren.’ 

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar had het bedrijf door de impact van de coronacrisis nog een zware terugslag gekregen. Toen was de verkoop met 30,7 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Onder meer het golfen, de motorsport en het basketbal bleken het voorbije kwartaal bij Puma sterke afnemers. Regionaal kon de sterkste groei worden gemeld op de Amerikaanse markten, waar de verkoop met 20,7 procent opliep.

Ook de divisie Europa, het Midden-Oosten en Afrika kon met een omzetstijging van 17,7 procent positieve resultaten melden. Daarentegen moest in Asia-Pacific nog altijd een achteruitgang met 1,9 procent worden geregistreerd. Dat was te wijten aan een tragere groei in China en een achteruitgang in India, Korea en Zuidoost-Azië.

Neymar

Puma zegt ook naast de cijfers het voorbije kwartaal een aantal successen te hebben kunnen boeken. Het bedrijf wijst daarbij naar de samenwerking die met de Braziliaanse voetballer Neymar da Silva Santos Júnior kon worden afgesloten. Ook was er het contract met de Amerikaanse basketbelofte LaMelo Ball.

Bovendien wonnen Danny Green en Kyle Kuzma – die eveneens met Puma een partnership hebben – met de Los Angeles Lakers het Amerikaanse basketbalkampioenschap. Golfer Bryson DeChambeau won het US Open Championship. Daarnaast was er de lancering van nieuwe producten zoals de Ultra (voetbal) en de RS Dreamer (basketbal).

‘Dit jaar is voor de fabrikanten van sportartikelen, te wijten aan de uitbraak van de coronapandemie, een bijzonder moeilijke periode geweest,’ betoogt topman Gulden. ‘Ook in de nabije toekomst zal verder met een onzekere omgeving rekening moeten worden gehouden. De maand oktober blijkt het positieve traject verder te volgen, maar het blijft onmogelijk om voor hele jaar betrouwbare vooruitzichten naar voor te schuiven.’

Meer