De speelgoedreuzen Mattel en Hasbro hebben donderdag rake klappen gekregen op de beurs. Tegenvallende prognoses deden de beleggers naar de uitgang vluchten.
Speelgoedgiganten verwachten dat Sinterklaas en de Kerstman dit jaar de vinger op de knip zullen houden

Waarom is dit belangrijk?
Zowel in de VS en de Europese Unie is de inflatie de voorbije maanden afgezwakt. Desalniettemin ligt die in de twee regio's nog altijd boven de doelstelling van de centrale banken, zijnde een inflatie van 2 procent. De gestegen consumentenprijzen zetten de koopkracht onder druk, waardoor gezinnen besparen op niet-essentiële uitgaven.In het nieuws: De kwartaalresultaten van Hasbro en Mattel konden de beleggers niet bekoren. Hasbro verloor donderdag 11,65 procent en Mattel 7,6 procent.
- Hasbro heeft in het derde kwartaal een omzet geboekt van 1,5 miljard dollar, wat 10 procent minder is dan vorig jaar. De consensusverwachting was een omzet van 1,65 miljard dollar.
- Uiteindelijk boekte de producent van onder meer Monopoly een verlies van 171,1 miljoen euro. Vorig jaar was er nog sprake van een winst ten belope van 129,2 miljoen dollar.
- Mattel daarentegen zag de inkomsten op jaarbasis stijgen met 9 procent tot 1,9 miljard dollar, wat beter was dan verwacht. Die toename is voornamelijk te danken aan de Barbie-film. De speelgoedgigant verwacht over het hele jaar 125 miljoen dollar aan inkomsten uit die verfilming.
- De winst daarentegen lag fors lager dan een jaar eerder: 146,3 miljoen dollar, tegenover 290 miljoen dollar in 2022.
Hasbro en Mattel zijn somber over dit najaar
Details: De beleggers laten zich voornamelijk afschrikken door de prognoses. De speelgoedgiganten denken dat de gezinnen dit najaar minder geld zullen spenderen aan niet-essentiële uitgaven, waaronder speelgoed.
- Hasbro verwacht dat de verkoop dit jaar zal terugvallen met 13 à 15 procent. Bij een eerdere prognose ging Hasbro uit van een daling met 3 à 6 procent.
- Mattel is iets optimistischer dan zijn concurrent. De speelgoedfabrikant heeft de winstverwachtingen voor dit jaar opgetrokken van 1,1 à 1,2 dollar winst per aandeel naar 1,15 à 1,25 dollar. Mattel waarschuwt wel dat de macro-economische situatie zeer onzeker blijft. Er wordt onder meer verwezen naar de inflatie die de koopkracht onder druk zet. De speelgoedproducent sluit, ondanks een lichte verhoging van de winstverwachting, dus ook niet uit dat de verkoop kan tegenvallen in de komende maanden.
- De analisten van Citi Research voegen eraan toe dat de markt had gehoopt op een forsere verhoging van de winstverwachting. Dat verklaart volgens hen waarom het aandeel zo fors daalde terwijl verschillende cijfers uit het kwartaalrapport beter waren dan verwacht.
Consumenten hebben weinig vertrouwen in de toekomst
Zoom out: Door de onzekere situatie blijven de consumenten somber over wat de toekomst brengen zal.
- Voorlopige cijfers van de Universiteit van Michigan tonen aan dat het consumentenvertrouwen van de Amerikanen is afgenomen in oktober. De index die dat vertrouwen meet, daalde van 68,1 naar 63 punten.
- Alles boven de 100 wijst op een toegenomen vertrouwen en alles onder de 100 wijst op een afnemend vertrouwen.
- De laatste keer dat die index de kaap van 100 punten had gerond, was in februari 2020.
- Ook in de eurozone zijn de consumenten allesbehalve optimistisch. De Europese index voor het consumentenvertrouwen daalde licht van -17,8 naar -17,9 punten, leert een voorlopig rapport van de Europese Commissie. Dat cijfer ligt onder het langetermijngemiddelde.
- Het vertrouwen is wel toegenomen in vergelijking met de energiecrisis. Zo was de index in september (2022) gedaald tot -29,8 punten.
(nd)