Starship van SpaceX klaar voor zevende testvlucht met grote verbeteringen


Key takeaways

  • Deze zevende testvlucht markeert een belangrijke sprong voorwaarts met een nieuwe generatie Starship met aanzienlijke upgrades.
  • De bovenste trap heeft een herontworpen voorklepsysteem en verbeteringen aan het voortstuwingssysteem omvatten een toename van 25 procent in het volume van de stuwstof en toevoerleidingen met vacuümommanteling.
  • Een compleet herontwerp van het avionicasysteem van het voertuig voegt capaciteit en redundantie toe voor steeds complexere missies zoals de overdracht van stuwstof en de terugkeer van het schip naar de lanceerplaats.

De aanstaande zevende testvlucht van Starship staat gepland voor lancering op zijn vroegst op maandag 13 januari. Een live webcast zal ongeveer 35 minuten voor de lancering beginnen, toegankelijk via SpaceX’s X platform (@SpaceX) en de onlangs gelanceerde X TV app. Het lanceervenster opent om 16:00 uur CT. Zoals bij alle ontwikkelingstesten is de tijdlijn onderhevig aan veranderingen; updates zullen via dit kanaal en op ons X-account worden gegeven.

Deze vliegtest betekent een grote sprong voorwaarts met een nieuwe generatie Starship met substantiële upgrades. Het doel is om de eerste nuttige lading van het Starship te lanceren, meerdere terugkeerexperimenten uit te voeren gericht op herstel en hergebruik van het schip, en zowel de lancering als de terugkeer van de Super Heavy booster uit te voeren.

De belangrijkste verbeteringen in deze laatste versie

Er zijn verschillende belangrijke verbeteringen doorgevoerd in deze nieuwste versie van Starship. De bovenste trap heeft nu een herontworpen voorste flapsysteem, dat kleiner is en naar het uiteinde is verplaatst voor minder blootstelling aan hitte tijdens de terugkeer. Deze veranderingen vereenvoudigen de mechanismen en de beschermende bekleding. Verbeteringen aan het voortstuwingssysteem omvatten een toename van 25 procent in het volume van de stuwstof, toevoerleidingen met vacuümommanteling, een nieuw brandstoftoevoersysteem voor de Raptor vacuümmotoren en een verbeterde avionicamodule voor de voortstuwing die de besturing van het voertuig en de mogelijkheden om sensoren af te lezen verbetert. Het hitteschild bevat tegels van de volgende generatie met een back-up laag om mogelijke schade te beperken.

Een compleet herontwerp van het avionicasysteem van het voertuig voegt capaciteit en redundantie toe voor steeds complexere missies zoals de overdracht van stuwstof en de terugkeer van het schip naar de lanceerplaats. Dit omvat een geavanceerdere vluchtcomputer en geïntegreerde antennes die functionaliteiten voor Starlink, GNSS en back-up RF-communicatie combineren. Het systeem bevat een vernieuwd ontwerp voor traagheidsnavigatie en stertrackingsensoren. Daarnaast zijn er slimme geïntegreerde batterijen en voedingseenheden, die zowel gegevens als 2,7 MW vermogen over het hele schip distribueren. Meer dan 30 voertuigcamera’s geven real-time inzicht in de prestaties van de hardware tijdens de vlucht. Met Starlink connectiviteit kan Starship meer dan 120 Mbps high-definition video en telemetrie streamen tijdens de missie, waardoor snelle iteratie en verbetering van alle systemen mogelijk is.

Doelstellingen en experimenten tijdens de ruimtevlucht

Tijdens de ruimtevlucht zal Starship tien Starlink-simulators inzetten, die qua grootte en gewicht vergelijkbaar zijn met de Starlink-satellieten van de volgende generatie. Dit is de eerste operationele satellietimplementatieoefening voor Starship. Er staat ook een herlancering van één Raptor-motor in de ruimte gepland. De vliegtest omvat verschillende experimenten die erop gericht zijn om Starship terug te brengen naar de lanceerplaats en veilig vast te leggen. Deze omvatten het testen van kwetsbare gebieden door het verwijderen van tegels van de bovenste trap, het evalueren van alternatieve materialen voor bescherming bij terugkeer met meerdere metalen tegelopties (waaronder één met actieve koeling) en het installeren van niet-structurele scheepsbeslag aan de zijkanten van het voertuig om de thermische prestaties te beoordelen. Het experiment bevat ook een gewijzigd terugkeerprofiel dat is ontworpen om de structurele grenzen van de kleppen opzettelijk te belasten bij maximale dynamische druk bij binnenkomst.

De Super Heavy booster, die voor het eerst in de vlucht beproefde hardware gebruikt, zal een Raptor-motor uit de vijfde testvlucht van Starship bevatten. Upgrades aan de lanceer- en vangtoren vergroten de betrouwbaarheid voor het vangen van de booster, inclusief bescherming voor sensoren op de stokjes van de toren die tijdens eerdere lanceringen beschadigd raakten.

Terugkeercriteria

Er moet aan specifieke criteria worden voldaan voor zowel de booster als de toren om de Super Heavy booster veilig te laten terugkeren en vast te leggen. Deze omvatten gezonde systemen, een laatste handmatige opdracht van de vluchtleider en geautomatiseerde gezondheidscontroles die acceptabele condities laten zien. Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, zal de booster terugvallen op een baan die een landing en een zachte landing in de Golf van Mexico mogelijk maakt. Veiligheid blijft van het grootste belang in dit proces, om de veiligheid van het publiek en het team te garanderen. De terugkerende booster zal afremmen van supersonische snelheden, wat hoorbare sonische golven genereert in de omgeving.

Het jaar belooft veel goeds voor Starship, met als doel volledig hergebruik van het systeem mogelijk te maken en steeds ambitieuzere missies mogelijk te maken naarmate we mensen en vracht naar een baan om de aarde, de maan en Mars sturen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.