SpaceX betwist 633.000 dollar aan boetes van Federal Aviation Administration


Key takeaways

  • SpaceX betwist voorgestelde boetes van in totaal 633.000 dollar van de FAA.
  • Het bedrijf stelt dat de boetes politiek gemotiveerd zijn en benadrukt hun toewijding aan veiligheid.
  • SpaceX beweert dat de FAA wijzigingen met betrekking tot twee lanceringen niet binnen de gestelde termijn heeft beoordeeld.

SpaceX betwist voorgestelde boetes van de Federal Aviation Administration

SpaceX is het hartgrondig oneens met de bewering van de Federal Aviation Administration (FAA) dat het bedrijf de lanceervoorschriften heeft overtreden tijdens twee afzonderlijke raketlanceringen in 2023, zoals deze week werd gemeld door de FAA, die boetes voorstelde van in totaal 633.000 dollar tegen het bedrijf.

Elon Musk, de CEO van SpaceX, bekritiseerde de voorgestelde boetes door ze als politiek gemotiveerd te bestempelen en zijn intentie uit te spreken om juridische stappen te ondernemen om de boetes aan te vechten. Dit conflict weerspiegelt een langdurige spanning tussen Musk en federale toezichthouders, die voortkomt uit SpaceX’ behoefte aan goedkeuring van de FAA voor zowel lanceringen als nieuwe technologieën. David Harris, SpaceX’s vice-president juridische zaken, schreef een brief aan de congresleiders die toezicht houden op de FAA, waarin hij zijn bezwaren uiteenzette en benadrukte dat hij veiligheid hoog in het vaandel heeft staan.

Overeenkomsten over regelgevend toezicht

Harris stelde dat de FAA moeite heeft om gelijke tred te houden met de snel evoluerende commerciële ruimtevaartindustrie en suggereerde dat de boetes een reactie zouden kunnen zijn op het toegenomen toezicht van het congres op het toezicht van het agentschap op deze sector. Hij beweerde verder dat de FAA’s Commercial Space Office onvoldoende middelen heeft om licenties snel en effectief te beoordelen en onterecht prioriteit geeft aan gebieden die geen verband houden met de openbare veiligheid.

De FAA noemde het feit dat SpaceX geen toestemming had gekregen voor het wijzigen van het communicatieplan in verband met hun lancering in juni 2023 van een Indonesische telecommunicatiesatelliet een overtreding. Ze wezen ook op SpaceX’s toevoeging van een nieuwe lanceercontrolekamer en het schrappen van een verplicht telefoongesprek voorafgaand aan de lancering tussen het bedrijf, de FAA en ander lanceerpersoneel zonder voorafgaande toestemming. SpaceX voerde aan dat de FAA de wijzigingen niet binnen de toegestane tijd beoordeelde, ondanks het feit dat het bedrijf zes weken van tevoren op de hoogte was gesteld.

Lanceergeschil en toekomstige reactie

Voor de lancering van een Echostar communicatiesatelliet in juli 2023 beschuldigde de FAA SpaceX van het gebruik van een niet goedgekeurd netwerk van stuwstoftanks. SpaceX verklaarde echter dat de FAA vervolgens dit netwerk goedkeurde voor een volgende lancering en vaststelde dat het geen veiligheidsrisico’s met zich meebracht.

SpaceX heeft 30 dagen de tijd om formeel te reageren op de door de FAA voorgestelde boetes. Dit recente geschil volgt op een eerder incident in februari 2023, waarbij de FAA SpaceX een boete oplegde van 175.000 dollar voor het niet indienen van bepaalde veiligheidsgegevens voor de lancering van Starlink-satellieten in augustus 2022. Het bedrijf heeft de boete betaald zoals vereist. In september 2023 sloot de FAA een onderzoek af naar de testlancering van SpaceX’s Starship raket in april 2023 en eiste dat het bedrijf een groot aantal corrigerende maatregelen zou nemen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.