Spa: ‘Klanten kopen grotere waterflessen door pandemie’

De coronapandemie en daarmee verbonden inperkingsmaatregelen wegen op de verkoop van de groep Spadel, bekend van onder meer de watermerken Spa en Bru. Dat blijkt woensdag uit de halfjaarcijfers.

De geconsolideerde omzet kwam uit op 132,4 miljoen euro over de eerste jaarhelft, een daling met 12,9 procent tegenover een jaar eerder. De terugval werd wel grotendeels veroorzaakt door de afstoting van filiaal Brecon Carreg in november 2019 en boekhoudkundige wijzigingen. Zonder die elementen daalde de omzet met ‘slechts’ 4,9 procent in het eerste semester.

De operationele winst (ebit) kwam uit op 14,5 miljoen euro, een daling met zowat een kwart ten opzichte van een jaar eerder. Dat is voornamelijk te wijten aan de verplichte sluitingen van cafés en restaurants tijdens de lockdown. De verkoop via de supermarkten konden dat maar deels compenseren.

Maar er is nog een andere reden voor de lagere winstgevendheid, zegt Spadel. ‘Er was een verandering in het gedrag van de consumenten, die de voorkeur hebben gegeven aan grote formaten, ten koste van kleine formaten met een hogere toegevoegde waarde.’

Over de komende maanden blijft Spadel voorzichtig. Sinds het einde van het tweede trimester is er een heropleving merkbaar in de horecasector, maar de niveaus liggen wel nog steeds lager dan normaal.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20