Het Duitse online audioplatform Soundcloud neemt afscheid van 40% van zijn personeel en sluit vestigingen in San Francisco en Londen. Het bedrijf wil op die manier rentabel worden, met als doel onafhankelijk te blijven.
Soundcloud probeerde de voorbije maanden 100 miljoen dollar op te halen bij investeerders, maar slaagde daar niet in. Ook onderhandelingen met potentiële overnemers, waaronder de streaming service Spotify en het microblogplatform Twitter, liepen op niets uit.
Soundcloud bereikt maandelijks 175 miljoen mensen en beschikt over een indrukwekkende muziekbibliotheek, maar is er nooit in geslaagd een lucratief businessmodel te ontwikkelen. Dat heeft de concurrentie met diensten als Spotify en Apple Music enkel moeilijker gemaakt.
De streaming muzieksector is een waar bloedbad: Spotify (100 miljoen gebruikers), Pandora (81 miljoen), Apple Music (27 miljoen) en andere Soundclouds (175 miljoen) slagen er maar niet in geld te verdienen, ondanks dat ze enorme hoeveelheden mensen bereiken, die de muziek veelal via hun smartphone beluisteren
Waarom is dit belangrijk?
Het gaat dus om platformen die een enorm bereik en vaak zeer loyale gebruikers hebben. Het samenvoegen/fuseren van een aantal van deze spelers zou een oplossing kunnen bieden, al zou een overname door een grote naam uit de media- of entertainmentsector die geen directe toegang heeft tot de mobiele markt voor consumenten ook een win/win kunnen betekenen.