Softwarebouwers Netflix verdienden miljoenen aan handel met voorkennis

Drie softwarebouwers van streaminggigant Netflix wisten jarenlang vertrouwelijke informatie voor eigen gewin te gebruiken. Daarmee verdienden ze miljoenen op de beurs, tot ze eerder dit jaar tegen de lamp liepen.

Als beursgenoteerd bedrijf publiceert Netflix elk kwartaal cijfers. Beleggers en analisten kijken daarbij niet zozeer naar de winst of de omzet, maar naar het aantal nieuwe klanten dat de streamingsdienst binnenhaalt. En juist die laatste cijfers haalden de softwarebouwers uit de systemen.

13 kwartaalseizoenen

Cijfers waar geld mee te verdienen valt, want de koers van het aandeel gaat erdoor omhoog of juist naar beneden. Haalt Netflix bijvoorbeeld veel meer klanten binnen dan voorspeld, dan schiet de koers meestal fors omhoog.

Het groepje handelde tussen de zomer van 2016 en die van 2019 met de voorkennis van deze abonneecijfers. In totaal verdienden ze hiermee meer dan 3 miljoen dollar (2,5 miljoen euro) op de beurs, aldus beurswaakhond SEC.

Smeergeld

Spil van de groep was Sung Mo Jun, in 2016 en 2017 werkzaam voor Netflix. Hij speelde data door aan zijn broer en een vriend. Die kochten op basis van die informatie aandelen van de streamingreus. Toen Sung Mo Netflix verliet, nam een andere softwarebouwer binnen Netflix zijn ‘taken’ over.

De softwarebouwers en hun vrienden gebruikten speciale telefoons om niet tegen de lamp te lopen. Gecodeerde berichten werden daarbij van de een naar de ander gestuurd en er werd ook smeergeld betaald, volgens de aanklacht.

Onwaarschijnlijke successen 

De Amerikaanse beurswaakhond SEC kwam de fraude op het spoor door een speciale tool. Die detecteert wanneer handelaren onwaarschijnlijke successen behalen op de beurs, gedurende een bepaalde periode. Waarom het dan drie jaar duurde voordat ze werden aangeklaagd, is niet bekend.

Naast een boete hangt het trio ook een gevangenisstraf boven het hoofd. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.