Soepeler coronamaatregelen konden solden niet redden

Ondanks de versoepeling van het individueel shoppen de voorbije week hebben kledingwinkels nog altijd 21 procent minder verdiend dan tijdens de soldenperiode vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van de zelfstandigenorganisaties Mode Unie en Unizo.

De solden waren dit jaar geen onverdeeld succes. Om te beginnen werden ze een maand opgeschoven (start op 1 augustus in plaats van 1 juli) door de coronacrisis en golden er allerlei regels die er niet waren tijdens de vorige soldenperiodes.

Zo mochten we alleen maar op ons eentje gaan winkelen en moesten we overal mondmaskers dragen. Dat laatste werden we op den duur wel gewoon, maar de eerste maatregel heeft een stevige impact gehad op de verkoop, zegt Mode Unie. ‘Het verplicht individueel shoppen en de negatieve berichtgeving erover zetten een serieuze rem op het consumentenvertrouwen en leidde tot een lage opkomst in modewinkels’, klinkt het in een persbericht.

Versoepeling

Sinds deze week, de laatste week van de solden, is die maatregel versoepeld. We mogen nu met twee mensen gaan shoppen en dat blijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Volgens Mode Unie-directeur Isolde Delanghe ‘nam dat voor velen een grote drempel om te gaan winkelen weg’.

Maar het heeft de soldenverkoop niet meer helemaal kunnen redden. Volgens Mode Unie en Unizo heeft 70 procent van de kledingwinkels minder verkocht en lag het gemiddelde omzetverlies op 21 procent. Amper 11 procent verkocht meer.

Thuiswerk

De handelaars zien daar verschillende redenen voor. De strengere maatregelen en de hittegolf behoren alvast tot de schuldigen, maar ook het thuiswerk zette een domper op de verkoop. Mensen kochten minder kleren omdat er geen feesten meer zijn en er minder naar kantoor gegaan wordt.

De kortingen lagen hoger dan gewoonlijk dit jaar, blijkt nog uit de bevraging. Zo krijgen vaste klanten bij de warenhuisketen Inno in deze allerlaatste koopjesdagen nog tot 20 procent korting bovenop bestaande solden. Ook dat nam een flinke hap uit de omzet.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.