Sociale mediagiganten stemmen in met Europese gedragscode tegen desinformatie

De grote sociale mediagroepen, Facebook, Twitter en TikTok, gaan de nieuwe Europese gedragscode steunen om desinformatie op hun kanalen tegen te gaan. De Europese lidstaten zoeken naar manieren om groepen die propaganda en fake news verspreiden gemakkelijker op te sporen.

Om de strijd tegen desinformatie tegen te gaan, klopte Europa aan bij de groten der sociale media: Facebook, Twitter, TikTok, maar ook Google en Microsoft zouden hierbij helpen. Zij beloofden al data te delen met de verschillende lidstaten, om zo desinformatie te kunnen opsporen.

Quasi-monopolie

Hoewel de wet in eerste instantie bedoeld is om de consument te beschermen tegen valse informatie, is het mooi meegenomen dat ze zo een blik krijgen achter de schermen van de techgiganten. Die gebruiken hun macht, soms zelfs quasi-monopolie, om steeds groter te worden. De platformen worden echter tegelijk steeds meer geïmplementeerd in de levens en manier van nieuwsgaring van mensen, waardoor hun maatschappelijke rol ook steeds belangrijker wordt.

Met de “code tegen desinformatie” verplicht de Europese Unie de bedrijven om aan verschillende lidstaten mee te delen hoe ze schadelijke of foutieve content op de platformen, hetzij in de interactie tussen mensen/bedrijven onderling, via advertenties of gepromoot materiaal, verwijderen of blokkeren.

Online platformen moeten zelf ook harder inzetten op preventie. Door middel van het ontwikkelen van tools of samenwerkingen op te zetten met factcheckers moet propaganda of misinformatie sneller op te sporen en neer te halen zijn.

Betekenisvolle data

Véra Jourová, vicevoorzitter van de Europese Commissie en eurocommissaris voor Consumentenrechten, vertelde aan The Financial Times “dat, om gericht desinformatie te kunnen tegengaan, het cruciaal is te beschikken over landen- en taalspecifieke data. We weten dat desinformatie verschilt van land tot land, en de grote platformen moeten nu betekenisvolle data delen dat ons toelaat de situatie in elk land beter te begrijpen”.

Om de gedragscode ook effectief af te dwingen, wordt ze geïmplementeerd in de Digital Services Act, de wet die sociale mediabedrijven al aan strakke banden legt. Zo moeten de bedrijven hun eigen platformen meer controleren op fake news en illegale content. Als de wet wordt overtreden, riskeren de bedrijven boetes, die soms wel kunnen optellen tot zes procent van de totale omzet.

Meer