Key takeaways
- Socialemediaplatformen hebben televisie en nieuwswebsites ingehaald als belangrijkste nieuwsbron voor meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking.
- Nieuws via bekende figuren, met voorop podcasthost Joe Rogan, komt naar voren als een belangrijke trend in de Verenigde Staten.
- Politici gaan steeds liever in gesprek met sympathieke online persoonlijkheden dan met traditionele journalisten.
Een recente studie van het Reuters Institute onthult een significante verschuiving in de manier waarop Amerikanen nieuws consumeren. Sociale media zoals Facebook, X en YouTube hebben de traditionele televisiekanalen en nieuwswebsites voorbijgestreefd als de primaire informatiebron voor meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking. Deze trend is niet exclusief voor de Verenigde Staten, maar lijkt hier sneller te gaan dan in andere landen.
Het onderzoek benadrukt de groeiende invloed van persoonlijkheidsgedreven nieuws, met podcasthost Joe Rogan als prominent figuur. Bijna een kwart van de Amerikanen gaf aan in de afgelopen week nieuws of commentaar van hem te hebben gehoord. Deze opkomst van sociale video en gepersonaliseerde content vormt een aanzienlijke uitdaging voor gevestigde mediakanalen.
Veranderingen in nieuwsconsumptiepatronen
Bovendien onderstreept het rapport een opvallende trend: politici gaan steeds liever in gesprek met sympathieke online persoonlijkheden dan met traditionele journalisten. Populistische figuren wereldwijd omzeilen de reguliere media ten gunste van partijdige platforms en beïnvloeders die hen vaak preferentiële toegang verlenen terwijl ze zelden kritische vragen stellen. Deze dynamiek draagt bij aan de verspreiding van verkeerde informatie en potentieel schadelijke verhalen.
Ondanks hun populariteit worden online beïnvloeders en persoonlijkheden door bijna de helft van de wereldbevolking gezien als een belangrijke bron van valse of misleidende informatie. De bezorgdheid over de waarheidsgetrouwheid van informatie uit deze bronnen weerspiegelt de bezorgdheid over politici.
Veranderende dynamiek op X
Het onderzoek constateerde ook een stabilisatie of toename in het gebruik van X voor nieuwsconsumptie op verschillende markten, waarbij de meest opvallende stijging zich voordeed in de Verenigde Staten. Sinds de overname van X door Elon Musk in 2022 heeft het sociale media een toestroom van rechts georiënteerde gebruikers gezien, met name jonge mannen, terwijl sommige progressieve doelgroepen hun activiteiten hebben gestaakt of verminderd. Het aantal rechtsgeoriënteerd personen op X verdrievoudigde in de VS na de overname door Musk. In het Verenigd Koninkrijk verdubbelde het rechtse publiek bijna.
Ondertussen hebben alternatieve sociale netwerken zoals Threads, Bluesky en Mastodon moeite om wereldwijd aan te slaan, met een nieuwsbereik van 2 procent of minder. Het rapport, dat nu voor het veertiende jaar verschijnt, verzamelde gegevens van bijna 100.000 respondenten uit 48 landen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!