Sociaal bloedbad op Zaventem: één dag kost ruim 1.600 jobs

Een drama, dat is de enige manier om de dag op Brussels Airport te omschrijven. Bagagehandelaar Swissport heeft het faillissement aangevraagd en elimineert daardoor bijna 1.500 jobs. Ook bij Lagardère, de uitbater van tax-freeshops, vallen er ontslagen.

Brussels Airport is een van de grootste werkplekken in ons land. Toch zal het er de komende tijd een stuk stiller zijn. Swissport, de bagagehandelaar die verantwoordelijk is voor 60 procent van de bagage op Brussels Airport, is failliet.

Faillissement

Swissport zat al even in de problemen, stelde nog een nieuwe en tijdelijke CEO aan om het tij te keren, maar het mocht niet baten. Door de coronapandemie bleef 95 procent van het vluchtverkeer aan de grond en dat betekende de genadeklap voor Swissport. Resultaat: bijna 1.500 jobs op de keper.

Iets later op de dag volgde dan het nieuws dat ook de tax-freewinkels in Zaventem te lijden hebben onder het gebrek aan passagiers. Bij Lagardère, die de winkels uitbaat, verdwijnen 180 van de 550 jobs. Er zijn 25 winkels in Brussels Airport en 2 winkels in Charleroi getroffen, wat betekent dat het gros van het banenverlies op rekening van Zaventem komt.

Vakbonden bij piloten, vakbonden bij Swissport

Dat zijn wellicht ruim 1.600 jobs weg op één dag en dan zijn de circa 1.000 jobs die verdwijnen bij Brussels Airlines zelf, nog niet gerekend. Ook daar ontstond maandag heisa. Het luchtvaartbedrijf schakelt een bemiddelaar in om de onderhandelingen in goede banen te leiden, want die zitten namelijk helemaal vast.

Over het cabine- en grondpersoneel zou een akkoord zijn. Over de piloten is er dan weer discussie. De piloten hadden overigens aangeboden om tot 45 procent van het loon in te leveren om het bedrijf vooruit te helpen.

Ook bij Swissport zijn de vakbonden niet te spreken over de verloren jobs. De directie zou niet gecommuniceerd hebben over de moeilijkheden, waardoor veel personeelsleden voordelen mislopen.

‘We wisten natuurlijk dat het financieel niet goed ging met het bedrijf, maar deze beslissing komt toch aan als een donderslag hij heldere hemel. We hadden gehoopt op een aanvullend transformatieplan. Door voorafgaandelijk echter niet met ons te praten over mogelijke oplossingen, heeft het management van Swissport Belgium zijn middenvinger opgestoken naar het personeel dat als gevolg van het faillissement een aantal voordelen zal verliezen zoals bijvoorbeeld een opzegvergoeding’, zegt vakbondssecretaris Hans Elsen (ACV Puls) aan persagentschap Belga.

Intussen is Brussels Airport op zoek naar een oplossing, wellicht onder de vorm van een onderaannemer, om de taak van Swissport over te nemen als de luchtvaart een doorstart maakt.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20