Smart-verkoop komt volledig tot stilstand in België

De kleine stadsauto Smart verkoopt nog amper in ons land. Waar er normaal elk jaar 1.500 stuks over de toonbank gaan, werden er in de eerste acht maanden van dit jaar maar 70 Smarts verkocht.

Dat schrijft De Tijd op basis van cijfers van de automobielfederatie Febiac.

Smart moest nochtans de auto van de toekomst worden. Klein en wendbaar, makkelijk te parkeren en sinds kort volledig elektrisch. Maar het mocht niet zijn. Ook de concurrentie heeft zich op die markt gegooid en duwde Smart volledig onderuit.

Zowel de elektrische Mini van BMW als de Fiat 500 geraken theoretisch verder dan het Mercedes-broertje met een volle batterij. Smart beweert een bereik van 150 kilometer te hebben, maar in de praktijk is dat veel minder.

China

Dat deed de verkoop volledig instorten. Eigenlijk al sinds zijn ontstaan in 1998 is de verkoop van de kleine auto blijven zakken tot wereldwijd 107.000 stuks in 2019. In België werden er dit jaar al 70 auto’s verkocht, tegenover 1.500 per jaar de afgelopen jaren.

Eigenaar Daimler, die ook onder meer Mercedes verdeelt, lonkt nu naar China om het autootje een nieuw elan te geven. Het sloot daarvoor een joint venture met Geely, de Chinese eigenaar van Volvo. Mercedes ontwerpt de Smart, Geely bouwt hem en brengt hem in 2022 uit op de Chinese markt.

De Smart ontsproot begin jaren 90 aan het brein van Nicolas Hayek, de eigenaar van het horlogemerk Swatch. De ‘s’ uit de naam komt van Swatch, de ‘m’ van Mercedes, met de toevoeging ‘art’, het Engelse woord voor kunst.

Meer