Skiwinkels zien 1 miljard euro als sneeuw voor de zon verdwijnen

Het stilleggen van de skiliften in de bergen zorgt voor een omzetverlies van een miljard euro voor skiwinkels- en fabrikanten. Dat is een daling van maar liefst 73 procent ten opzichte van het winterseizoen 2018-2019.

Volgens Virgile Caillet, algemeen afgevaardigde van de Union Sport et Cycle (USC), is de situatie kritiek. Dat laat ze weten aan Le Figaro. Caillet vertegenwoordigt een sector die hard getroffen is door de gevolgen van de coronacrisis: de bergeconomie. Die is sterk afhankelijk van het skiën in de Alpen.

Een volledige jaaromzet verloren

‘De omzetdaling van 73 procent komt bovenop het verlies van 17 procent vorig jaar, toen de eerste gevolgen van de pandemie voelbaar werden’, zegt Julien Gauthier, vicevoorzitter van het USC en directeur ontwikkeling van de Skiset-winkels. ‘In de voorbije twee jaar is bijna een volledige jaaromzet verdwenen.’ Gauthier schat dat de overheidssteun die de winkels hebben ontvangen maar vijf procent van hun activiteiten dekt.

Volgens vakbonden verkeert een derde van deze speciaalzaken in een absolute noodsituatie. Dat is zeker het geval voor hun cashflow. Het grootste deel van de inkomsten wordt normaal gezien in de vier wintermaanden verdiend. De kosten daarentegen worden wel over het volledige jaar uitgesmeerd. Door de lage activiteit deze winter hebben skiwinkels amper nieuw materiaal kunnen verkopen of huurmateriaal verhuurd. Zij zullen dus nauwelijks nieuwe bestellingen bij hun leveranciers plaatsen.

Vaste kosten blijven lopen

Skiliften bleven beangstigend leeg dit jaar ©Isopix

‘Het is een situatie die ons nekt’, verklaarde Bruno Cercley, de CEO van de Rossignol-groep, marktleider in Frankrijk, in een persconferentie. Hij ziet zijn verkoopcijfers voor wintersportuitrusting ook hard dalen. In 2019 verkocht het bedrijf nog voor 60 miljoen euro, in 2020 zakte dat bedrag naar 26 miljoen euro om uiteindelijk een absoluut dieptepunt te bereiken in 2021. De verkoopcijfers bedroegen dit jaar maar 18 miljoen euro.

‘Wij hebben vaste kosten en moeten fabrieken laten draaien. In deze omstandigheden is dat volstrekt onmogelijk. Het solidariteitsfonds is gewoon een grap’, besluit Cercley.

Lees ook:

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.