Shein verhoogt prijzen voor klanten in de VS tot 377 procent

Shein verhoogt prijzen voor klanten in de VS tot 377 procent
Foto door appshunter via Unsplash

Key takeaways

  • Shein verhoogt de prijzen voor klanten in de VS tot 377 procent als gevolg van nieuwe importtarieven.
  • Tarieven verhogen de bedrijfskosten van Shein met wel 145 procent voor goederen uit China.
  • Bedrijven zoals Shein onderzoeken alternatieve toeleveringsstrategieën, zoals het stimuleren van leveranciers om hun productie naar Vietnam te verplaatsen.

Shein, een vooraanstaande fast fashion retailer, heeft de prijzen voor haar Amerikaanse klanten aanzienlijk verhoogd als gevolg van nieuwe importtarieven die door de regering Trump zijn opgelegd. Deze tarieven, die kunnen oplopen tot 145 procent op goederen uit China, hebben de bedrijfskosten van Shein aanzienlijk verhoogd.

De prijsverhogingen, die afgelopen vrijdag werden doorgevoerd, hadden gevolgen voor verschillende productcategorieën. Zo werd een 10-pak vaatdoekjes in de VS drastisch verhoogd van 1,28 dollar naar 6,10 dollar, wat neerkomt op een stijging van 377 procent. Shein en haar concurrent Temu hadden klanten al eerder gewaarschuwd voor de op handen zijnde prijsaanpassingen, met als argument dat de productkwaliteit gehandhaafd moest blijven ondanks de stijgende kosten.

Prijsstijgingen per categorie

De gemiddelde prijsstijging voor Sheins top 100 schoonheids- en gezondheidsproducten was 51 procent, terwijl huis- en keukenartikelen, samen met speelgoed, stijgingen van ongeveer 30 procent kenden. Dameskleding, een belangrijk segment voor Shein, zag een meer gematigde gemiddelde stijging van 8 procent.

Deze door tarieven veroorzaakte prijsstijgingen zullen naar verwachting bredere gevolgen hebben voor het wereldwijde e-commerce landschap. Bedrijven zoals Shein zijn actief op zoek naar alternatieve strategieën voor de toeleveringsketen. Shein is al begonnen met het stimuleren van haar leveranciers om de productie naar Vietnam te verplaatsen om zo de blootstelling aan invoerrechten te minimaliseren.

Invloed op consumentengedrag en industrie

De onzekerheid rond deze prijsstijgingen heeft ook invloed op het consumentengedrag. Andre Schulten, het hoofd financiën van Procter & Gamble, merkte tijdens een earnings call op dat consumenten hun aankopen van producten van bedrijven voor verpakte consumptiegoederen hebben teruggeschroefd vanwege de stijgende kosten. Schulten benadrukte dat Procter & Gamble strategieën moet onderzoeken om de kosten te beperken, waaronder flexibele inkoop, productiviteitsverbeteringen en mogelijke prijsaanpassingen in de getroffen categorieën en markten.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00