Legoland Shanghai opent ondanks economische onzekerheid


Key takeaways

  • Legoland Shanghai gaat op 5 juli open, ondanks de economische onzekerheid.
  • Het park heeft acht themazones en een “Miniland”-tentoonstelling met 20 miljoen legoblokjes.
  • De omzet van Lego steeg in 2024 met 13 procent, dankzij de lancering van nieuwe producten.

Ondanks een vertragende Chinese economie, gekenmerkt door zwakke consumentenbestedingen en een vastgoedcrisis, opent op 5 juli ’s werelds grootste Legoland park in Shanghai. Dit ambitieuze project, een joint venture tussen Merlin Entertainments en de overheid van het Jinshan District, vertegenwoordigt een aanzienlijke investering. Terwijl de bezorgdheid over het consumentenvertrouwen voortduurt, rekenen exploitanten op de blijvende aantrekkingskracht van reizen en ervaringen onder Chinese burgers.

Lego’s groeiende aanwezigheid in China

Lego geniet een aanzienlijke merkbekendheid in China met meer dan 400 winkels in het hele land. Shanghai Legoland belooft acht themazones die bekend zijn bij legoliefhebbers, waaronder Ninjago, Lego Friends en Monkie Kid, waar legocreaties tot leven komen.

Een opvallende attractie is de nauwkeurig gemaakte replica van de waterkant van Shanghai en de skyline van het financiële district Lujiazui, die volledig is opgebouwd uit kleurrijke legosteentjes. Deze “Miniland” tentoonstelling, gehuisvest in een speciaal gebouw op het parkterrein, laat een fusie zien van moderne wolkenkrabbers en historische koloniale architectuur langs de iconische boulevard van Shanghai.

Deense Lego Group kende sterke groei

Het bouwen van dit ingewikkelde stadslandschap vergde 168.000 uur werk en meer dan 20 miljoen legosteentjes. De toegangsprijzen variëren van 319 yuan (38,5 euro) in het laagseizoen tot 599 yuan (72,3 euro) op piekdagen, waardoor de toegang voor sommige gezinnen beperkt kan zijn.

Ondanks de economische tegenwind kende de Deense Lego Group een sterke groei in 2024, met een omzet die met 13 procent steeg tot 74,3 miljard Deense Kronen (9,96 miljard euro), dankzij de lancering van nieuwe producten. De bedrijfswinst steeg ook met 10 procent tot 18,7 miljard Kronen (2,5 miljard euro).

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.