Key takeaways
- Lego behaalde een sterke groei in 2024 dankzij nieuwe collecties en een uitgebreid klantenbestand.
- De diversificatiestrategie van het bedrijf trok een breder scala aan klanten aan, waaronder tienermeisjes en vrouwen.
- Lego breidt wereldwijd uit met nieuwe fabrieken in de VS en Vietnam, en verbeterde faciliteiten in China en Hongarije.
Ondanks uitdagende marktomstandigheden heeft Lego in 2024 een sterke groei gerealiseerd dankzij nieuwe collecties en een uitgebreid klantenbestand, met name in de Verenigde Staten. Lego CEO Niels Christiansen toonde zich optimistisch over de toekomst en verklaarde dat het bedrijf het hele jaar door een “echt sterke dynamiek” had en verwacht dat dit momentum in 2025 zal aanhouden.
Volgens Christiansen was de expansie duidelijk in “bijna elke markt”. Toen Christiansen werd gevraagd naar mogelijke Amerikaanse invoerrechten, bagatelliseerde hij de impact ervan door te zeggen dat hij er niet wakker van lag. Hij benadrukte Lego’s aanpak om de situatie rustig te analyseren en geen acties te ondernemen die de groei zouden kunnen belemmeren.
Diversificatie van de productlijn trekt nieuwe klanten aan
Lego’s strategie bestond uit het diversifiëren van haar productlijn met nieuwe thema’s zoals Star Wars ervaringen, architecturale hoogstandjes zoals de Eiffeltoren of Titanic modellen, en de introductie van Lego Botanicals – sets met bloemen en planten gemaakt van stenen. Deze toevoegingen trokken een breder scala aan klanten aan, waaronder meer tienermeisjes en vrouwen.
Deze uitbreiding droeg bij aan een aanzienlijke stijging van de omzet voor 2024, tot 74,3 miljard Deense kronen (9,96 miljard euro), een stijging van 13 procent vergeleken met de 2 procent groei van het jaar daarvoor. De bedrijfswinst steeg ook met 10 procent en bereikte 18,7 miljard Deense kronen.
Globale uitbreidingsplannen
Lego zet haar wereldwijde expansie voort door nieuwe fabrieken te bouwen in Virginia, USA, en Vietnam, en tegelijkertijd bestaande faciliteiten in Monterrey, China, en Hongarije uit te breiden. Deze stap is bedoeld om de productie dichter bij de consument te brengen, waarbij de fabriek in Virginia in 2027 klaar moet zijn en de fabriek in Vietnam dit jaar van start gaat.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!