Seat verdwijnt als automerk, expert ziet “grote kloof tussen constructeur en particulier”

Seat verdwijnt als automerk, expert ziet “grote kloof tussen constructeur en particulier”
Auto van Seat – Klaudia Radecka/NurPhoto en Sjoerd van der Wal via Getty Images

Het Spaanse automerk Seat dreigt te verdwijnen. Bepaalde modellen zouden overgaan in het nieuwe merk Cupra, ook van moederbedrijf Volkswagen. Volgens autojournalist Gert Verhoeven komen er sowieso minder modellen op de markt.


Luister hier naar het volledige interview met Gert Verhoeven:


Waarom is dit belangrijk?

De Europese autosector ondervindt steeds meer concurrentie van China. Dat door de druk een merk als Seat verdwijnt als naam, lijkt een logisch gevolg te zijn.
  • Verhoeven: “Seat is een budgetmerk dat vrij goed verkoopt, met modellen als de Ibiza. Het zou als merk kunnen verdwijnen in de autosector an sich, als model. Maar Seat gaat niet verdwijnen binnen de Volkswagen-groep, waar het deel van uitmaakt. Het gaat wellicht in 2030 verder bestaan als een merk dat vooral mobiliteit gaat aanbieden. Men is al bezig met deelscooters, vooral op de Spaanse markt.”
  • “Het sportieve luik van Seat, de Cupra-modellen, gaat ook niet verdwijnen. Deze heel snelle modellen zijn vandaag omgetoverd tot elektrische modellen. Dat wordt een merk op zich. In zekere zin zal Cupra voor een stuk Seat vervangen.”

Logisch gevolg?

  • “Er komen veel minder modellen op de markt en de gevestigde Europese spelers hebben het een beetje moeilijk. De modellen die die consumenten willen kopen, zijn relatief betaalbare gezinswagens met nog altijd een klassieke verbrandingsmotor.”
  • “Europese constructeurs proberen om om elektrische alternatieven aan te bieden. Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat de particulier koopt en vooral kan betalen en wat constructeurs aanbieden”, verklaart Verhoeven. “Als er geen klanten meer zijn voor producten die worden aangeboden, dan gaan er merken verdwijnen.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.