Key takeaways
- Kanselier Olaf Scholz pleitte voor een pan-Europese verkoopstimulans voor elektrische voertuigen.
- Hij stelde voor om opnieuw een EV-verkoopstimulans in te voeren om de vraag te stimuleren en de worstelende autoproducent Ford te steunen.
- Traditionele autofabrikanten zoals Ford staan voor uitdagingen bij de verkoop van hun elektrische voertuigen, met een slappe vraag die leidt tot het schrappen van banen bij Ford’s fabriek in Keulen.
De Duitse bondskanselier Olaf Scholz bezocht de noodlijdende autofabrikant Ford in Keulen en pleitte voor een pan-Europese verkooppromotie voor elektrische voertuigen (EV’s). Hij gelooft dat een functionerende verkoopstimulans voor de hele EU de beste aanpak zou zijn, in combinatie met uitbreiding van de infrastructuur in heel Europa. Als tweede optie stelde hij voor om Europa toe te staan de productie van EV’s nationaal te stimuleren.
Ford staat voor een aanzienlijk banenverlies: ongeveer een op de vier van de huidige 12.000 banen in Keulen zal binnen drie jaar worden geschrapt. Het bedrijf produceert twee nieuwe EV-modellen in Keulen, maar de verkoop blijft achter. Tijdens een gespannen werknemersvergadering, die werd bijgewoond door ongeveer 8.000 werknemers, overheersten zorgen over hun toekomst. Werknemers uitten hun frustratie op zowel het management als de regering met gezangen als “Olaf, zonder verkiezingen doen we er voor jou niet toe”, verwijzend naar de komende federale verkiezingen waar de SPD op zoek is naar stemmen van industriële arbeiders.
Druk op Ford
Benjamin Gruschka, hoofd van de ondernemingsraad van Ford Duitsland, riep op tot de herinvoering van een stimulans voor de aankoop van EV’s om de slappe vraag te stimuleren. Hij benadrukte de behoefte aan politieke steun en een kader voor een succesvolle transformatie. De nieuw benoemde CEO van Ford, Marcus Wassenberg, benadrukte dat collectieve inspanningen cruciaal zijn, waarbij politiek, bedrijven en vakbonden betrokken zijn.
Traditionele autofabrikanten staan voor uitdagingen bij de verkoop van hun EV’s. Ford, dat zich aanvankelijk richtte op benzineauto’s voordat het aanzienlijk investeerde in de productie van EV’s, zag zijn timing voor de lancering van zijn nieuwe modellen gehinderd door een zwakke markt. Deze situatie is niet uniek voor Ford; andere gevestigde autofabrikanten worstelen ook met de verkoop van EV’s.
Reactie overheid
Ondanks deze tegenslagen herhaalde Scholz dat Duitsland een industriële grootmacht wil blijven, waarbij hij de nadruk legde op de technologische vooruitgang en concurrerende producten. Hij benadrukte de noodzaak om te zorgen voor gunstige voorwaarden voor blijvend succes. Tijdens de werknemersbijeenkomst sprak SPD-parlementsleider Rolf Mützenich zijn bezorgdheid uit over Scholz’ vage standpunt over koopstimulansen, waarbij hij suggereerde dat de kanselier vreest dat een terugkeer naar het vorige model andere autobedrijven ten goede zou kunnen komen.
Mützenich pleitte voor een Europese aanpak voor het financieren van EV’s en stelde dat er momenteel geen meerderheid in de Bondsdag is voor puur nationale EV-steun. FDP parlementair economisch woordvoerder Reinhard Houben had bedenkingen bij de afhankelijkheid van Ford van overheidssteun en vroeg zich af of hun EV-strategie wel deugt. Hij stelde dat de consument uiteindelijk de markt bepaalt en dat het management had moeten anticiperen op mogelijke uitdagingen.
Kritiek op Ford
Houben bekritiseerde ook de verschuiving van Ford naar duurdere EV’s, waarbij hij wees op het contrast met hun traditioneel betaalbare modellen. Hij beweerde dat de nieuwe prijsstrategieën van het bedrijf afwijken van hun gevestigde merkimago en mogelijk bestaande klanten van zich vervreemden.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!