Key takeaways
- Tegen 2027 krijgen luchtvaartmaatschappijen te maken met een extra heffing van 15 euro per vertrekkende passagier.
- Schiphol wil de overlast voor omwonenden minimaliseren door de heffingen op lawaaiige vliegtuigen en nachtvluchten te verhogen.
- De luchthavenautoriteit is van plan om een deel van de verhoging van de heffingen te gebruiken om de dienstverlening aan passagiers, de infrastructuur en de arbeidsomstandigheden van het personeel te verbeteren.
Vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen reageren
Tegen 2027 zullen luchtvaartmaatschappijen in Schiphol te maken krijgen met een extra heffing van 15 euro per vertrekkende passagier. De luchthavenautoriteit benadrukt dat deze substantiële verhoging essentieel is voor het financieren van investeringen in kwaliteit, duurzaamheid, verbeterde dienstverlening voor zowel luchtvaartmaatschappijen als passagiers, en het creëren van betere werkomstandigheden voor alle werknemers van Schiphol. Daarnaast geven ze aan dat ze door de kosten aanzienlijk te verhogen of het onmogelijk te maken om lawaaiige vliegtuigen en vluchten tijdens nachtelijke uren uit te voeren, de overlast voor omwonenden tot een minimum willen beperken.
Toewijzing kosten
Schiphol werkt onder beperkingen die het genereren van winst uit luchthavengelden verbieden, zodat deze middelen uitsluitend worden gebruikt voor het onderhouden en verbeteren van de activiteiten en de kwaliteit van de luchthaven. Een deel van de verhoging van de heffingen is bedoeld om de verliezen tijdens de COVID-19 pandemie te dekken. De luchthaven maakte in augustus plannen bekend om de komende vijf jaar 6 miljoen euro te besteden aan het verbeteren van passagiersdiensten, infrastructuur en arbeidsomstandigheden van het personeel.
Extra druk op Schiphol
Schiphol staat onder druk van zowel politieke als juridische entiteiten om de geluidsoverlast voor lokale gemeenschappen te verminderen. Personeelstekorten hebben ook geleid tot de roep om maatregelen om het personeelsbestand van de luchthaven te ontlasten. Vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen uitten hun teleurstelling over de aangekondigde tariefsverhoging.
Airlines wegen opties
Marnix Fruitema, voorzitter van luchtvaartorganisatie Barin, benadrukte dat Schiphol een van de duurste luchthavens van Europa zou worden. Dat zou leiden tot hogere ticketprijzen en zorgen over de concurrentiepositie. Hij suggereerde dat klanten kunnen kiezen voor alternatieve luchthavens in steden als Düsseldorf of Brussel als ze niet bereid zijn om hogere tarieven te betalen, waardoor luchtvaartmaatschappijen ook extra keuzes krijgen. KLM-topman Marjan Rintel erkende dat duurdere tickets onvermijdelijk zijn. Hij uitte daarbij zijn bezorgdheid over de verzwakkende positie van Schiphol als internationale hub.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!