Het Saoedische voetbaloffensief: hoe Instagram een megafoon wordt voor politieke marketing

Dat clubs uit Saoedi-Arabië bereid zijn waanzinnige lonen uit te keren aan Neymar en Karim Benzema, heeft niet alleen met hun sportieve merites te maken, maar misschien nog meer met hun enorme bereik op sociale media. Dat is van goudwaarde voor de man achter de hele operatie: kroonprins en feitelijke leider Mohammed bin Salman (MBS).

Waarom is dit belangrijk?

Het gaat misschien wel om de grootste sportswashing operatie uit de geschiedenis. Via de voetbalberoemdheden kan de niet onbesproken MBS indirect honderden miljoenen mensen over de hele wereld rechtstreeks op hun smartphone bereiken.

4 uitverkoren clubs

Het startschot: Om de koopwoede van de voorbije weken te begrijpen, moeten we terug naar 5 juni. MBS kondigde toen zijn sportinvesteringsplan aan, met voetbal als prioriteit. Als onderdeel van dat plan kocht het reusachtige staatsfonds PIF (Public Investment Fund) een controlerend belang van telkens 75 procent in vier historisch belangrijke clubs, waarbij de overige 25 procent in handen van een vzw kwam.

  • Al Ittihad
  • Al Hilal
  • Al Ahli
  • Al Nassr
https://t
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.