Samsonite wisselt reiskoffer voor backpack

De coronacrisis dwingt Samsonite om het geweer van schouder te veranderen. Omdat de verkoop van reiskoffers crasht, richt de Amerikaanse bagagemaker zich meer op rugzakken, backpacks en damestassen.

De verkoop van Samsonites reiskoffers kelderde in juli-september met 67 procent tegenover een jaar eerder, terwijl de niet-reismerken van de groep, zoals Gregory, Speck en eBags, met ‘slechts’ 27 procent achteruitgingen.

Omdat het bedrijf een traag herstel verwacht van het luchtvaartverkeer, gaat Samsonite zich nu meer focussen op rugzakken en laptopzakken, backpacks en damestassen. Het segment ‘niet-reizen’ is intussen goed voor 50 procent van de totale verkoop, tegenover 40 procent eerder.

‘Dit zijn oude trends die al onderliggend waren, maar met Covid is het gewoon een stuk sneller gegaan’, zegt Paul Melkebeke, de Belgische ‘chief supply officer’ van Samsonite, in een interview met nieuwsdienst Bloomberg.

Met backpackmerken als Gregory en ook High Sierra hoopt het bedrijf, dat banen schrapte in zijn Europese hoofdkwartier in Oudenaarde, een graantje mee te pikken van de hernieuwde belangstelling voor outdooractiviteiten als bergbeklimmen en kamperen.

Antivirus

Volgens Melkebeke is het ‘100 procent uitgesloten’ dat de luchtvaart over een jaar al volledig hersteld zal zijn van de coronaklap. Dat zal meer tijd vergen. Samsonite snoeide daarom ook in zijn eigen winkels om kosten te besparen.

Nog een gevolg van de coronacrisis: Samsonite ontwikkelt antivirale technologieën voor zijn reiskoffers van de toekomst. Melkebeke: ‘Wanneer je met het vliegtuig reist, weet je niet wat er met je bagage is gebeurd tussen de afgifte en de ophaling bij aankomst. De hygiënefactor wordt misschien een factor waar de klant voortaan altijd rekening mee zal houden.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20