Samensmelting BNP Paribas Fortis en bpost bank: 1,3 miljoen van de klanten kiest voor bankieren via het postkantoor

Sinds januari is bpost bank integraal een onderdeel van BNP Paribas Fortis. Door die fusie moesten de klanten van die twee financiële instellingen aangeven in welke kantoren ze willen geholpen worden. De grootbank heeft daar nu enkele cijfers over gedeeld.

In het nieuws: Van de zowat 4 miljoen klanten die BNP Paribas Fortis en haar dochterbedrijf bpost bank samen hebben, kozen er uiteindelijk 1,3 miljoen om te worden bediend via de loketten van het postkantoor. De andere 2,7 miljoen kozen het filiaal van BNP Paribas Fortis als hun voorkeurlocatie. Dat schrijft Spaargids.be.

  • Op 21 januari werd bpost bank opgenomen in BNP Paribas Fortis. De zowat 1 miljoen klanten van de instelling werden daarbij rechtstreeks klant bij de moederbank. BNP Paribas Fortis paste naar aanleiding van de fusie de (betalende) zichtrekeningpakketten aan.
    • Allereerst is er het basispakket Easy Go. Voor dat pakket betaal je 2 euro per maand. In ruil krijg je een zichtrekening, maximaal 2 debetkaarten, de mogelijkheid om zes manuele transacties per jaar te doen (zoals geldopnames aan het loket) en basisadvies. Wie voor die formule kiest, kan met al zijn financiële vragen terecht in één van de kantoren van bpost bank.
    • Voor wie nood heeft aan meer gepersonaliseerd advies, kan de formule Easy Guide Pack soelaas brengen. Voor die abonnementsformule betaal je 5,50 euro per maand. Dat pakket omvat naast het basisaanbod nog 2 kredietkaarten en uitgebreid financieel advies. Wie voor die formule kiest, wordt bediend in één van de kantoren van BNP Paribas Fortis (na het maken van een afspraak).
    • Er is ook nog een derde gratis formule voor wie uitsluitend wil internetbankieren: het Hello-pakket. Je kan die zichtrekening online openen via het platform van BNP Paribas Fortis of de dochteronderneming Hello Bank.
  • BNP Paribas Fortis merkt op dat het aantal bezoeken aan een postkantoor fors is toegenomen sinds de fusie. “Doordat 1,3 miljoen mensen kozen voor het postkantoor als hun voorkeurplaats om te bankieren is het aantal mensen die naar een bpost-kantoor gaan om hun financiële zaken te regelen toegenomen met 30 à 40 procent”, aldus Michael Anseeuw, topman van BNP Paribas Fortis. 
  • “We hadden de klanten ook een voorkeurlocatie voorgesteld op basis van hun profiel: mensen die vaker transacties deden versus klanten die vaker om advies kwamen. We zaten daar vrij goed. Uiteindelijk hebben maar 85.000 mensen toen een andere keuze gemaakt”, gaat hij verder. “Iets meer oudere klanten koos voor het postkantoor, maar ook jongeren die bijvoorbeeld op kot zitten en cash belangrijk vinden in het beheer van hun budget.”
  • Volgens Anseeuw bestaat er geen twijfel over dat digitaal bankieren zijn opmars voortzet. Het aantal keren dat de mobiele app van BNP Paribas Fortis werd gebruikt, steeg vorig jaar met 14 procent tot meer dan 1 miljard. Het aantal actieve app-gebruikers nam met 6 procent toe tot 2,5 miljoen. “In 2023 gebeurden elke seconde 35 digitale transacties”, aldus Anseeuw.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer