De Chinese gigant CATL rolt een nieuwe, bijna volledig geautomatiseerde batterijproductie-eenheid uit. Die moet het bedrijf een nog grotere voorsprong geven in een markt die het al domineert. En dat zal zijn klanten, waaronder Tesla, zeker bevallen.
’s Werelds grootste batterijfabrikant kan nu een batterij produceren in minder dan 3 minuten

Waarom is dit belangrijk?
CATL is wereldwijd onbetwist de leider in de productie van elektrische batterijen. Ze hebben tussen januari en augustus maar liefst 36,9% van de wereldmarkt veroverd en zijn de enige die daarmee de drempel van 20% hebben overschreden. Maar hun aandeel in de nationale markt is voor het eerst sinds april 2022 onder de 40% gezakt als gevolg van de concurrentie van BYD. Met deze nieuwe razendsnelle productietechnologie hoopt CATL zijn marktpositie te herstellen en zijn positie als marktleider verder te versterken.In het nieuws: CATL is nu in staat om elke seconde een batterijcel te produceren.
- Ze zijn nu naar eigen zeggen in staat om een complete batterijmodule in 2 minuten en 30 seconden uit de oven te halen. Deze tijdsduur omvat de periode vanaf de introductie van grondstoffen tot het eindproduct.
- De fabriek die deze prestatie levert, bevindt zich in de provincie Guizhou, in het zuidwesten van China. De productiebasis beslaat een totale oppervlakte van 0,95 vierkante kilometer.
60 GWh aan jaarlijkse productie.
De details. De productie is opgesplitst in twee fasen:
- De eerste fase beslaat ongeveer 0,59 vierkante kilometer en heeft een investering van 902 miljoen euro gevergd. Ze is gericht op een jaarlijkse productiecapaciteit van 30 GWh voor elektrische en energieopslagbatterijen. Het is deze eerste fase die onlangs is geopend.
- CATL geeft aan dat deze fase gebruik maakt van een geavanceerde productielijn met een automatiseringsgraad van 95%, waardoor snelle en flexibele productie mogelijk is.
- Wanneer de tweede fase is voltooid, zal de batterijproductiecapaciteit verdubbeld worden tot 60 GWh.
- Er is op dit moment nog geen aankondiging gedaan met betrekking tot de startdatum van de werkzaamheden voor deze aankomende fase.
In de praktijk. Wat verandert dit voor de markt van elektrische voertuigen?
- CATL-batterijen worden vooral gebruikt in elektrische voertuigen van ZEEKR in China.
- Het bedrijf heeft ook zijn eigen start-up voor elektrische auto’s gelanceerd, Avatar Motors, in samenwerking met het Chinese Huawei.
- Maar naarmate het bedrijf zijn assortiment batterijen uitbreidt, wordt zijn invloed op de wereldwijde productie groter.
- CATL levert al batterijen aan Tesla voor Model Y en Model 3, zelfs al bevindt BYD zich nu bijna op gelijke voet.
- Het bedrijf voorziet ook BMW, Daimler, Volkswagen, Volvo, Honda, Toyota, NIO en Hyundai van batterijen.
- Dit is goed nieuws voor al deze merken, omdat ze zo meer elektrische auto’s kunnen produceren. (ddw)