Key takeaways
- Ryanair gaat ongeveer een miljoen stoelen schrappen uit zijn Belgische netwerk als gevolg van hogere belastingen op vluchten.
- De luchtvaartmaatschappij schat dat het schrappen van vliegtuigen alleen al een verlies van ongeveer 425 miljoen euro aan lokale investeringen betekent.
- Ryanair heeft er bij de Belgische federale regering op aangedrongen om de belastingverhogingen te heroverwegen, onder verwijzing naar voorbeelden van andere Europese landen die de luchtvaartbelastingen hebben verlaagd.
De beslissing van Ryanair om zijn activiteiten in België aanzienlijk te verminderen, toont de impact van verhoogde vliegbelastingen op de winstgevendheid en connectiviteit van luchtvaartmaatschappijen.
Een miljoen stoelen
De Ierse luchtvaartmaatschappij heeft aangekondigd dat ze in het winterseizoen 2026-2027 ongeveer een miljoen stoelen uit haar Belgische netwerk zal schrappen. De vermindering vertegenwoordigt een daling van 22 procent in het Brusselse verkeer van Ryanair en omvat de terugtrekking van vijf vliegtuigen van haar basis in Charleroi, naast de annulering van 20 routes.
Deze beslissing volgt op een verhoging van de nationale en lokale belastingen. Het Belgische federale begrotingsplan introduceert een verdubbelde instapbelasting van 10 euro per vertrekkende passagier vanaf 2027, terwijl het stadsbestuur van Charleroi een extra belasting van 3 euro per passagier voorstelt. Ryanair beweert dat deze gecombineerde belastingen een onhoudbaar bedrijfsklimaat creëren, dat de vraag en het regionale concurrentievermogen ondermijnt.
Financiële gevolgen
De luchtvaartmaatschappij schat dat het schrappen van de vliegtuigen alleen al een verlies van ongeveer 425 miljoen euro aan lokale investeringen betekent. Verdere bezuinigingen zouden al in april 2026 kunnen komen als de voorgestelde gemeentebelasting wordt aangenomen, wat gevolgen zou kunnen hebben voor 30 of 40 routes en drie miljoen stoelen per jaar.
De lokale autoriteiten beweren dat de gemeentebelasting bedoeld is om de luchthaveninfrastructuur te financieren en niet rechtstreeks gericht is op luchtvaartmaatschappijen. Ryanair beweert echter dat het cumulatieve effect van deze belastingen zal leiden tot een toename van de capaciteit en het aantal passagiers naar meer kostenconcurrerende Europese hubs.
Oproepen tot heroverweging
De luchtvaartmaatschappij drong er bij de Belgische federale regering op aan om de belastingverhogingen te heroverwegen, en haalde daarbij voorbeelden aan van andere Europese landen die de luchtvaartbelastingen hebben verlaagd om het verkeer, het toerisme en de werkgelegenheid te stimuleren. De Waalse minister van Luchthavens, Cécile Neven, wees op het belang van operationele stabiliteit op de luchthaven van Charleroi, een belangrijke regionale economische motor die momenteel geconfronteerd wordt met kritieke investeringsbehoeften.
De capaciteitsverminderingen van Ryanair benadrukken de mogelijke gevolgen van fiscaal beleid op luchtverbindingen en investeringen. Als de fiscale maatregelen niet worden herzien, loopt België het risico om de toegang tot betaalbare vluchten te verliezen en te maken te krijgen met een daling van het toerisme en economische activiteit. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

