Al maanden vraag ik me af hoe het toch gaat met Google Glass. In de stroomvloed van wearables zouden we hem bijna vergeten. Zou Sergey Brin nog iedere dag als hij naar Google HQ gaat z’n Google Glass in de Metro gebruiken? Hard to say maar het kan zomaar van niet. Je komt ze ook eigenlijk niet meer tegen, de early adaptors die het wel aandurfden met een Google Glass over straat te lopen.
Vandaag zag ik dat John Dvorak van PCMag afgelopen week een artikel heeft geschreven met als kop ‘Rest in Peace Google Glass’ en ik denk dat hij gelijk heeft. De hype was enorm. Iedereen die ook maar even in de buurt van deze bril met extra ogen kwam moest een selfie maken, ‘me and my Google Glass’. Vandaag kom je er echt niet mee weg en is zo’n selfie totally not done. Google Glass is niet sexy en innovatief meer en al weer oude technologie van een paar jaar terug.
Vandaag doe je mee als je de nieuwste wristband om je pols hebt. Nieuwe producten als de Samsung Gear S en de Gear VR kit, gebaseerd op de Oculus technologie zijn echt zoveel cooler. Er komt ook geen Apple Glass maar wel een iWatch sorry Apple Watch en volgens Will.i.am moeten ze vooral fashionable zijn. We gaan de komende jaren echt massaal aan de haal met dit soort devices. De Nike Fual band, de TomTom Multisport horloges, Garmin Vivofit en alle varianten hierop zijn al lang gemeengoed en smeken alweer om upgrades die er zeker gaan komen.
John’s overdenkingen zijn daarom terecht. Zou je het echt comfortabel vinden als je gezellig met je vrienden ‘aan het doorhalen bent’ terwijl een van hen met een Google Glass jullie feestje naar de cloud aan het wegschrijven is. Zouden mensen het accepteren als je hen opneemt op plekken waar ze niet gezien willen worden. Google Glass in het verkeer, gevaarlijk, waarschijnlijk wel en onderzoeksresultaten blijven unpublished. Privacy is misschien wel de grootste killer van Google Glass.
Heeft de technologie dan helemaal geen toekomst. Natuurlijk wel, augmented reality is na de komst van Layer jaren geleden nu breed geaccepteerd. De gezondheidszorg, technici, onderhoudsmonteurs en vele andere beroepen kunnen profiteren van de techniek en filosofie van Google Glass. Na twee jaar ontwikkeling blijft het voor de consument een product wat niet echt van de grond komt en in deze tijd waar alles echt 100 keer sneller gaat ben je eigenlijk al verleden tijd.
De ontwikkeling van Google Glass past bij Google, technologische hoogstandjes zoals nu de Google driverless Car, maar ook die moeten ze snel stallen bij een bekend automerk die snapt wat een consument wil en hoe je daarna vooral veel auto’s kunt verkopen. Met Google Glass zijn ze al voorbij de houdbaarheidsdatum voordat deze zelfs is afgedrukt op de verpakking. Google ga vooral door met coole dingen bedenken en verras ons! Google Glass gaat hem niet worden.
De auteur Henk De Hooge is Founder & Chief Editor van het Dutchcowboys-netwerk. Daarnaast is hij automotive, tech, lifestyle en travelblogger en is hij creative director…