De orderboeken van LNG-tankerreus KSOE zijn volzet tot 2025. Er zijn nog maar weinig plaatsen over voor de bouw van nieuwe schepen op een moment dat Europa wil inzetten op vloeibaar aardgas (LNG) ter vervanging van Russische leveringen. Dit kan de voorraden onder druk zetten, terwijl de vraag explosief toeneemt. De transportprijzen op beschikbare LNG-tankers stijgen dan ook navenant.
Om van Russische gas af te komen, wil Europa (veel) vloeibaar aardgas invoeren. De VS hebben al beloofd hun leveringen op te voeren. De vervanging van de 150 miljard kubieke meter Russisch gas dat elk jaar wordt ingevoerd, blijft wel een echte kopzorg voor de EU. Tegen het einde van het jaar wil Europa dat volume met twee derde wil verminderen.
Andere verkopers vinden dan Rusland is niet het enige probleem. LNG moet met speciale tankers worden vervoerd. En meer leveringen betekent meer vraag naar schepen. Maar wie schepen bestelt, zal geduld moeten hebben: de scheepswerven zijn al overboekt.
Pandemie en containerschepen
K.W. Kim, vicepresident van Hyundai Heavy Industries – onderdeel van ’s werelds grootste groep van vervoerders van LNG, Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) – vertelde aan Reuters dat de pandemie de vraag naar containerschepen sterk heeft doen stijgen. De orderboeken zijn dus bijna vol tot 2025. In zijn strakke schema zijn er zeer weinig slots over voor nieuwe bestellingen.
Containerschepen en LNG-tankers vullen elk 30 procent van de slots. KSOE bouwt gewoonlijk 20 tot 22 LNG-tankers per jaar. Dit jaar heeft het bedrijf te kampen met dezelfde zorgen als bijna overal ter wereld: tekorten aan arbeidskrachten, stijgende grondstofprijzen (+15 procent voor metaalplaten) en congestie van de toeleveringsketen. Dit zou het moeilijk maken om de activiteiten op dit moment uit te breiden, zegt Kim.
KSOE bouwt ook drijvende terminals en installaties voor hervergassing die essentieel zijn voor het lossen van een LNG-tanker. Maar ook daarvoor zal geduld vereist zijn: het Zuid-Koreaanse bedrijf neemt momenteel geen bestellingen meer aan. Kim ziet ook de vraag naar kleine en middelgrote schepen toenemen.
De prijs van vervoer stijgt
“Eigenaars van schepen genieten van goede chartertarieven”, vervolgt Kim. De vraag naar LNG neemt explosief toe en ook de bereidheid om het product te leveren neemt toe, maar er zullen niet genoeg schepen kunnen gebouwd worden om volledig aan die vraag te voldoen. Schaarste zorgt voor hoge kosten en dus breken de LNG-transportprijzen records.
De overgang van Russisch leveringen naar andere gassen zal dus een echte beproeving zijn, met vele lagen. Het ziet er niet naar uit dat we de gasprijzen snel zullen zien terugkeren naar hun niveau van vóór medio 2021.
(am/mah)