Key takeaways
- Avtovaz overweegt een vierdaagse werkweek om de dalende verkoopcijfers het hoofd te bieden.
- Hoge rentetarieven en toegenomen concurrentie van Chinese autofabrikanten dragen bij aan de problemen van Avtovaz.
- De uiteindelijke beslissing over een vierdaagse werkweek hangt af van marktanalyses en economische factoren.
Geconfronteerd met dalende verkoopcijfers en sterke concurrentie van Chinese autofabrikanten, overweegt de toonaangevende Russische autofabrikant Avtovaz om een vierdaagse werkweek in te voeren. Het bedrijf voorspelt een daling van 25 procent in de Russische autoverkoop dit jaar, als gevolg van factoren zoals hoge rentetarieven die autoleningen minder aantrekkelijk maken en de productiekosten verhogen, meldt Reuters.
Avtovaz wijt deze moeilijkheden aan de hoge basisrente van de centrale bank, die al enkele maanden op het hoogste niveau in twee decennia staat. Zowel regeringsvertegenwoordigers als bedrijfsleiders oefenen steeds meer druk uit op de centrale bank om de leenkosten te verlagen. Een renteverlaging van 200 basispunten naar 18 procent wordt deze week algemeen verwacht.
Uitdagingen voor de markt
Avtovaz noemt de strenge leencriteria voor autoleningen die door regelgevende instanties zijn opgelegd, als een ander obstakel. Daarnaast maakt de instroom van geïmporteerde voertuigen, die vaak agressief geprijsd zijn, het concurrentielandschap voor Avtovaz nog intenser. Met meer dan 30.000 werknemers, voornamelijk in Togliatti, daalde de verkoop van Avtovaz in de eerste helft van dit jaar met 25 procent tot 155.481 eenheden.
Dit is niet de eerste keer dat Avtovaz zijn toevlucht neemt tot een verkorte werkweek. In 2022, na Westerse sancties als gevolg van de inval van Rusland in Oekraïne en het vertrek van buitenlandse autofabrikanten, voerde Avtovaz gedurende drie maanden een vierdaagse werkweek in. De verkoop van zijn vlaggenschip, de Lada, daalde dat jaar met 48,2 procent.
Ontwikkeling van de industrie
De Russische automarkt, die voor de oorlog sterk afhankelijk was van buitenlandse producenten, ondervond een grote vertraging in 2022. De komst van Chinese autofabrikanten heeft de sector sindsdien echter nieuw leven ingeblazen, met Chinese rivalen die nu meer dan 50 procent van de verkoop voor hun rekening nemen, tegenover minder dan 10 procent vóór het conflict.
Avtovaz benadrukt dat de uiteindelijke beslissing over de vierdaagse werkweek zal afhangen van een analyse van markttrends en economische factoren, waaronder de belangrijkste rentevoet en de beschikbaarheid van krediet. Als de kortere werkweek wordt ingevoerd, zal deze eind september ingaan. (uv)

