Rusland verplicht onderwaterinspecties voor alle buitenlandse schepen


Key takeaways

  • Rusland voert verplichte onderwaterinspecties in voor alle buitenlandse schepen die het land binnenvaart, na een reeks explosies bij olietankers.
  • De Federale Veiligheidsdienst (FSB) controleert nu de toegang tot Russische havens en kan die inspecties eisen als onderdeel van het beoordelingsproces.
  • Havenexploitanten zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van de inspecties, die zijn uitgebreid van havens in het noordwesten naar de Zee van Azov en het Zwarte Zeebekken.

Na een reeks tankerexplosies in Russische havens heeft Rusland strengere veiligheidsprotocollen ingevoerd voor buitenlandse schepen die zijn wateren binnenvaren, meldt The Moscow Times. Een recent overheidsdecreet verplicht onderwaterinspecties van alle buitenlandse schepen om explosieven en andere verdachte voorwerpen op te sporen.

Verstrengde veiligheidsmaatregelen

De nieuwe maatregel is een aanvulling op een eerder presidentieel decreet dat buitenlandse schepen verplicht toestemming te vragen aan de Federale Veiligheidsdienst (FSB) voordat ze Russische havens binnenvaren. Havenmeesters moeten de FSB nu binnen een uur na ontvangst van een verzoek op de hoogte stellen van de recente havengeschiedenis van het schip. De FSB heeft 48 uur de tijd om toegang te verlenen of te weigeren en kan een onderwaterinspectie eisen als onderdeel van haar beoordeling.

Havenexploitanten zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van die inspecties, die moeten worden uitgevoerd met duikers en gespecialiseerde apparatuur. Scheepseigenaren kunnen worden gevraagd de bijbehorende kosten te vergoeden, die gemiddeld rond de 300.000 roebel (3.322 euro) liggen. In sommige havens zijn de kosten opgelopen tot wel 1 miljoen roebel (11.075 euro) door een tekort aan gekwalificeerde duikers en apparatuur, vooral in het Verre Oosten.

Explosieven

Het opsporen van explosieven is toevertrouwd aan militair of veiligheidspersoneel. Terwijl die inspecties in de zomer voor het eerst zijn uitgevoerd in de meeste noordwestelijke havens, zijn ze nu uitgebreid naar havens in het Azov-Zwarte Zeebekken.

Zorgen over winteractiviteiten, met name ijsvorming, blijven een grote uitdaging voor havenexploitanten en vertegenwoordigers van de industrie. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.