De Russische vliegtuigbouwer United Aircraft Corporation verzekert dat de eerste vlucht van zijn nieuwe langeafstandsvliegtuig, de IL-96-400M, een succes was. Uiteindelijk zou dit vliegtuig de Airbus A340 en Boeing 777 moeten vervangen, toestellen die Rusland niet meer mag aankopen.
Rusland test nieuw vliegtuig van eigen makelij dat westerse toestellen moet vervangen

Waarom is dit belangrijk?
Door de invasie van Oekraïne heeft de Russische regering haar eigen land beroofd van veel goederen die het niet meer produceert. Bijvoorbeeld vliegtuigen. De "hold-up van de eeuw" (de 500 westerse vliegtuigen die verhuurd waren aan Russische maatschappijen en in beslag zijn genomen) heeft het land een tijdje overeind gehouden. Maar het land rekent op een nieuw nationaal model.Eerste Russische passagiersvliegtuig in 10 jaar
In het nieuws: Een prototype van het langeafstandsvliegtuig IL-96-400M is volgens de fabrikant, de Russische luchtvaartgigant United Aircraft Corporation, voor het eerst opgestegen. Dit vliegtuig moet het vorige model, de IL-96-300 van het bedrijf, vervangen. De productie daarvan, gestart in 1992, lijkt tot nu toe 33 vliegtuigen te hebben opgeleverd, maar het laatste toestel is al minstens tien jaar oud.
De essentie: Vorig jaar kondigde de Russische luchtvaartindustrie aan dat ze van plan is om tegen 2030 1.000 passagiersvliegtuigen te produceren. Een terugkeer naar de nationale productie die ongekend is sinds de val van de Sovjet-Unie, maar eenvoudigweg verklaard wordt doordat Rusland geen toegang meer heeft tot de gebruikelijke vliegtuigen van Airbus of Boeing.
De details: Volgens het bedrijf is de testvlucht zeer goed verlopen. Een andere boodschap vanuit het Kremlin zou natuurlijk verrassend zijn.
- Het duurde 26 minuten en bereikte hoogtes tot 2.000 meter en een snelheid van 390 kilometer per uur, volgens een persbericht.
- De uiteindelijke versie van het vliegtuig, waarvoor geen deadline is gegeven, zou tot 370 passagiers kunnen vervoeren, verdeeld over drie klassen. Een configuratie vergelijkbaar met vliegtuigen zoals de Airbus A340 of Boeing 777.
- “De eerste en succesvolle vlucht van de gemoderniseerde IL-96-400M is een demonstratie van het hoogste niveau van bekwaamheid van nationale vliegtuigbouwers”, juichte de Russische vice-premier Denis Manturov, zo meldt CNN.
Massale “plane-jacking”
Wat voorafging: Het land heeft ongeveer 500 vliegtuigen in beslag genomen die toebehoorden aan buitenlandse maatschappijen en waren verhuurd aan Russische actoren.
- Een grote “plane-jacking” ter waarde van 10 miljard dollar, maar dat is slechts tijdelijk geldig . Naar schatting zijn minstens honderd vliegtuigen gesloopt om de andere te voeden met reserveonderdelen.
- In mei 2022 sommeerde het Europees Parlement Rusland om deze vliegtuigen terug te geven, omdat ze niet alleen gestolen waren, maar ook gevaarlijk werden door gebrek aan onderhoud en reserveonderdelen. Bovendien kunnen ze zonder certificering niet meer buiten het Russische luchtruim vliegen.
- Maar het land had niet echt een keuze. Het had al 10 procent van zijn commerciële vliegtuigen verloren, geblokkeerd in het buitenland door Europese en Amerikaanse sancties.
De uitdaging: Murdo Morrison van de gespecialiseerde nieuwswebsite FlightGlobal gelooft echter niet in massaproductie: “Proberen de Russische luchtvaartindustrie van vóór 1990 te herstellen is een enorme gok. In feite zal het de staat miljarden kosten, hoewel Moskou waarschijnlijk accepteert dat de politieke prijs de moeite waard is en eigenlijk geen keuze heeft.”
“Hoewel Moskou het niet zal toegeven, hebben de sancties die volgden op de invasie van Oekraïne de Russische luchtvaart echt beschadigd. Het probleem is het gebrek aan reserveonderdelen – sommige komen ongetwijfeld via de achterdeur binnen – wat betekent dat veel Airbus- en Boeing-vliegtuigen die vandaag in Rusland vliegen potentieel gevaarlijk zijn. Hoewel Rusland een competente regelgever heeft, is er weinig zicht op de gezondheid van zijn vloot.”
Murdo Morrison van de nieuwswebsite FlightGlobal, geciteerd door CNN
Een van de gevaarlijkste landen om te vliegen
Nog dit: Vorig jaar plaatste een veiligheidsaudit van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) het Russische luchtruim op de lijst van landen met een “onvoldoende toezicht op de regelgeving”, een signaal dat het land deelt met Bhutan, Liberia en de Democratische Republiek Congo. De nieuwe IL-96-400M zou naar verluidt voldoen aan de internationale regelgeving, verzekert de fabrikant.
(nd/evb)