Op 5 februari voerde de EU een embargo in op Russische olieproducten, zoals diesel en benzine, nadat twee maanden eerder al ruwe olie werd geweerd. Bijna drie maanden later blijkt dat die sancties nog geen impact hebben gehad op de exportcijfers.
Welke sancties? Rusland voelt niets van embargo op olieproducten

Waarom is dit belangrijk?
Nadat Rusland buurland Oekraïne binnenviel op 24 februari 2022, besloot de EU om af te kicken van Russische fossiele brandstoffen. Een reeks sancties en andere maatregelen moesten ervoor zorgen dat de Unie niet enkel genoeg energie had, maar ook dat de oorlogsschatkist van het Kremlin werd uitgeput. Dat laatste lijkt echter moeilijker te verwezenlijken dan aanvankelijk werd gedacht.In het nieuws: Uit cijfers van databedrijf Vortexa die door Bloomberg werden verzameld, blijkt dat Rusland genoeg alternatieve afnemers heeft gevonden voor brandstoffen sinds het embargo werd ingevoerd.
- Sterker nog: tijdens de eerste drie weken van april verscheepte het land 1,9 miljoen vaten olieproducten per dag. Als dat blijft aanhouden, betekent dit dat de exportcijfers sinds 2016 nooit zo hoog waren tijdens deze periode van het jaar. Ook in maart werden sterke cijfers opgetekend.
- Het gros van de vaten die in april verscheept werden, zo’n 1,3 miljoen per dag, is diesel.
- Er worden elke dag ook meer dan een half miljoen vaten nafta geëxporteerd, een product dat wordt verkregen na het destilleren van ruwe olie. Nafta wordt gebruikt in kraakinstallaties om grondstoffen te verkrijgen die gebruikt worden in allerlei producten, zoals plastics, meststoffen, voedingsmiddelen en geneesmiddelen.
- Ten slotte worden dagelijks zo’n 120.000 vaten benzine geëxporteerd.
- Dat zijn allemaal producten die voor het embargo ook massaal naar onze contreien vloeiden. Nafta is voor de Belgische economie bijvoorbeeld zeer belangrijk: bij de haven van Antwerpen bevinden zich meerdere kraakinstallaties.
Waar gaan Russische brandstoffen dan wel naartoe?
Genoteerd: Rusland heeft andere afnemers gevonden, en wel heel snel, sinds Europa njet zegt tegen zijn brandstoffen.
- Turkije, dat steeds hechtere banden heeft met Rusland, ondanks het feit dat het een lid is van de NAVO, maakt gretig gebruik van de situatie. In maart importeerde het bijvoorbeeld 10 miljoen vaten diesel, 50 procent meer dan in februari.
- Ook landen in het Midden-Oosten kopen steeds meer Russische brandstoffen. Saoedi-Arabië importeerde in een maand zelfs nog nooit zoveel Russische diesel als in maart 2023.
- Rusland exporteert ook meer diesel naar Zuid-Amerika. Brazilië is daar de grootste koper, maar ook landen als Panama en Cuba kopen het goedje maar al te graag op.
- Kopers zijn maar al te graag bereid om Russische olieproducten te kopen. Het land zag zich immers genoodzaakt om de prijzen te verlagen, nadat afzetmarkt Europa de geldkraan dichtdraaide.
Opgemerkt: Ook de productie van onverwerkte olie lijkt niet gedaald te zijn. Rusland dreigde daar in februari mee en zei de voorbije weken zelfs dat het 700.000 vaten per dag minder produceert. Dat is nog niet zichtbaar in de exportcijfers.
(fjc)