Rottweil is een plek die enkel bij liefhebbers van zoutbaden en honden een belletje zal doen rinkelen. De stad ligt in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en telt een kleine 25.000 inwoners, die voornamelijk fungeert als Kurort (zoutbaden). Ook het hondenras rottweiler is naar de stad vernoemd.
Sinds kort staat net buiten het stadje een bijna 250 meter hoge testtoren voor goederenliften van het Duitse technologieconcern Thyssenkrupp. Die is al van ver zichtbaar en moet de nieuwste attractie van Rottweil worden.
Nu buildings steeds hoger worden worden ook de eisen die aan liften worden gesteld steeds complexer. Thyssenkrupp wil hier de technologie voor de lift van morgen uitproberen. Bezoekers kunnen 3 van de 12 verschillende liftschachten uitproberen. Op 220 meter stelt het Duitse bedrijf een conferentieruimte ter beschikking van geïnteresseerden. Wie de zaal huurt zal gegarandeerd zijn gasten verbazen. Van op het dak van de toren kan men immers op een heldere dag de Jungfraujoch zien. Die vormt het laagste punt op de bergkam tussen de Mönch en de Jungfrau en ligt 280 km verderop ligt in de Zwitserse Alpen.
Rottweil: centrum van de revolutie in de liftindustrie
Thyssenkrupp heeft naar eigen zeggen een technologie ontwikkeld die een revolutie in de liftindustrie zal veroorzaken. De Multi-toepassing van de Duitse groep maakt gebruik van de maglev-technologie waarop ook de Japanse hogesnelheidstreinen beroep doen. Opmerkelijk is ook dat de Multi-lift van Thyssenkrupp niet alleen verticaal, maar ook horizontaal zou bewegen.
65 km per uur
Net zoals de Japanse hogesnelheidstreinen, zal de Multi-lift van Thyssenkrupp door een magnetisch veld worden voortbewogen. Dat betekent niet alleen dat de traditionele liftkabels zullen verdwijnen, maar bovendien zullen in eenzelfde koker ook verschillende cabines kunnen worden ingezet.
Wacht eens 16,6 jaar op de lift.
De liften halen snelheden van 65 km per uur en dat is niet onbelangrijk, want daardoor zouden zelfs in de hoogste wolkenkrabbers de wachttijden voor een lift tot een minimum kunnen worden beperkt. Dat is volgens Andreas Schierenbeck, hoofd van de liftendivisie bij Thyssenkrupp, een belangrijke meerwaarde. Onderzoek heeft volgens hem immers uitgewezen dat een gemiddelde kantoorbediende in New York niet alleen 5,9 jaar in liften doorbrengt, maar ook 16,6 jaar op een lift staat te wachten.
[media-credit name=”© Thyssen-Krupp” align=”aligncenter” width=”1024″][/media-credit]
Hitachi
Ook de concurrentie zit niet stil. In het CTF Finance Center, een wolkenkrabber met een hoogte van 530 meter in de Chinese stad Guangzhou, werd bij het testen van de liften een topsnelheid van 75,6 kilometer per uur geregistreerd. Daarmee is volgens het Japanse bedrijf Hitachi, ontwerper van de liften, een nieuw snelheidsrecord gevestigd.