De Britse autofabrikant Rolls-Royce, fabrikant van luxewagens, heeft vorig jaar 5.586 auto’s verkocht. Dat betekende een stijging met 49 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft Torsten Müller-Ötvös, topman van Rolls-Royce, bekendgemaakt. Rolls-Royce realiseerde met dit cijfer een nieuwe recordverkoop.
Die opmerkelijke resultaten van Rolls-Royce moeten vreemd genoeg gedeeltelijk aan de aanhoudende coronapandemie worden toegeschreven. De aanwezigheid van het virus stimuleerde immers de vraag naar luxewagens.
Besteedbaar inkomen
Müller-Ötvös zei dat Rolls-Royce, onderdeel van de Duitse BMW Group, vorig jaar auto’s in vijftig verschillende landen heeft verkocht.
“Het grote probleem van de luxesector was het voorbije jaar niet zozeer het vinden van klanten, maar wel moesten oplossingen worden gezocht om voldoende wagens te kunnen produceren om op de enorme vraag van het cliënteel te kunnen antwoorden”, merkte de topman op.
Müller-Ötvös voerde daarbij aan dat de verkoop in de meeste regio’s – waaronder China, Noord-Amerika en Zuid-Amerika – historische recordniveaus heeft bereikt.
“De verkoop van luxewagens heeft in belangrijke mondiale markten – zoals China en de Verenigde Staten – een sterke groei laten optekenen”, betoogde Müller-Ötvös. “De coronapandemie leidde immers tot reisbeperkingen, waardoor rijke consumenten over een groter besteedbaar inkomen bleven beschikken.”
“Het virus Covid-19 dwong veel mensen om hun reisintenties op te bergen en zich op het thuisfront terug te plooien. Op die manier werden belangrijke besparingen opgestapeld. Vele rijke consumenten beslisten om die extra reserves in luxegoederen te investeren. Daarvan heeft ook Rolls-Royce kunnen profiteren.”
Gevuld orderboek
Müller-Ötvös wierp daarbij op dat de fabriek van Rolls-Royce in de Britse stad Goodwood bijna aan zijn maximale capaciteit had moeten produceren. Hij voegde eraan toe dat de orderboeken van de fabrikanten momenteel al tot ver in het derde kwartaal van dit jaar zijn gevuld.
“Wie vandaag een nieuwe Rolls-Royce bestelt, mag verwachten zijn auto over een jaar in ontvangst te kunnen nemen”, merkte de topman op. Ook andere fabrikanten van luxewagens hebben over het jaar al recordverkopen bekend kunnen maken.
Tenslotte erkende Müller-Ötvös dat het tekort aan halfgeleiders zorgwekkend was, maar hij stelde tegelijkertijd dat het moederconcern BMW had verzekerd dat Rolls-Royce alle nodige chips kon gebruiken die nodig waren om de productie te kunnen blijven garanderen.
“Rolls-Royce heeft dan ook niet met tekorten moeten afrekenen”, wierp Müller-Ötvös op.
(ns)