Taxichauffeurs in China voorspellen een nieuwe crisis, getuigt een taxichauffeur uit Wuhan, terwijl zijn buren een bestuurderloze taxi’s bestellen bij Apollo Go, een dochteronderneming van technologiegigant Baidu.
Nu duizenden robottaxi’s de Chinese straten opgaan, behoren taxichauffeurs en chauffeurs die werken voor taxi-apps tot de eerste werknemers wereldwijd die geconfronteerd worden met de dreiging van banenverlies door AI. Zelfrijdende technologie blijft experimenteel, maar China heeft snel stappen gezet om proeven goed te keuren in vergelijking met de VS, die strenger zijn en sneller onderzoeken starten en goedkeuringen opschorten na ongelukken.
Robottaxi’s woekeren in China
Uit onthullingen blijkt dat minstens 19 Chinese steden tests uitvoeren met robottaxi’s en robotbussen. Zeven ervan hebben tests zonder menselijke bestuurders goedgekeurd, uitgevoerd door ten minste vijf toonaangevende bedrijven, waaronder Apollo Go en AutoX. Apollo Go heeft gezegd dat het bedrijf er tegen het einde van het jaar 1.000 wil inzetten in Wuhan en tegen 2030 in 100 steden wil opereren.
Appolo Go heeft momenteel 300 robottaxi’s en plant er nog eens 1000 tegen 2026. De vice-president verwacht dat het vijf jaar kan duren voordat robottaxi’s winstgevend worden, waarna ze snel zullen uitbreiden.
Een ander bedrijf is bekend om zijn autonome taxi’s, busjes, bussen en straatvegers. Een derde bedrijf is actief in grote steden zoals Beijing en Shanghai, en een vierde bedrijf is sinds eind 2021 actief met robottaxi’s.
Economen waarschuwen voor banenverlies
Volgens economen en industrie-experts behoren chauffeurs van taxiritten tot de eerste werknemers wereldwijd die te maken krijgen met de dreiging van banenverlies door kunstmatige intelligentie nu duizenden robottaxi’s de Chinese straten opgaan.
De directeur van de Boston Consulting Group, Augustin Wegscheider, zei: “De VS zijn veel geleidelijker geweest.” Alphabet’s Waymo is het enige Amerikaanse bedrijf dat werkt met robottaxi’s zonder bemanning die tarieven innen. Het bedrijf heeft meer dan 1.000 auto’s in San Francisco, Los Angeles en Phoenix, maar kan uitgroeien tot “duizenden”, aldus een insider.
In Wuhan vrezen chauffeurs voor hun levensonderhoud
Taxichauffeurs in Wuhan noemen de voertuigen van Apollo Go “domme radijzen” – een woordspeling op de naam van het merk in het lokale dialect – omdat ze files veroorzaken. Ze maken zich zorgen over de op handen zijnde introductie van Tesla’s “Full Self-Driving” systeem, waarvoor nog steeds menselijke bestuurders nodig zijn.
Anderen zien een bedreiging voor werknemers die het minst tegen verstoringen kunnen, omdat werken voor een taxi-app werk voor de laagste klasse blijkt te zijn.
Techgigant Baidu weigert commentaar te geven
Baidu weigerde commentaar te geven op de zorgen van de chauffeurs. Het bedrijf verwees naar eerdere opmerkingen van Chen Zhuo, de algemeen directeur van Apollo Go, in mei. Chen zei dat het bedrijf “het eerste commercieel winstgevende” autonoom rijdende platform ter wereld zou worden.
Apollo Go verliest jaarlijks bijna 11.000 dollar per auto in Wuhan, schatte Haitong International Securities. Een goedkoper model zou een jaarlijkse winst per voertuig van bijna 16.000 dollar mogelijk kunnen maken, zo luidt het. Daarentegen verdient een taxi-app-bedrijf in totaal ongeveer 15.000 dollar voor de bestuurder en het platform.
Banen automatiseren kan voordelig zijn voor China
Economen zeiden dat het automatiseren van banen op de lange termijn gunstig kan zijn voor China, gezien de krimpende bevolking. “Op de korte termijn moet er een balans zijn in de snelheid tussen het creëren van nieuwe banen en het vernietigen van oude banen,” zei Tang Yao, universitair hoofddocent toegepaste economie aan de Universiteit van Peking. “We hoeven niet per se de hoogste snelheid te hebben, want we lopen al voorop.”
Eastern Pioneer Driving School heeft zijn aantal instructeurs sinds 2019 meer dan gehalveerd tot ongeveer 900. In plaats daarvan hebben ze leraren in een controlecentrum in Beijing die op afstand toezicht houden op leerlingen in 610 auto’s die zijn uitgerust met computerinstructietools. Computers scoren studenten op elke draai aan het stuur en elke remtik, en virtual reality-simulatoren coachen ze bij het navigeren over kronkelige wegen.
Key takeaways
• Ten minste 19 Chinese steden voeren tests uit met robottaxi’s en robotbussen. Zeven steden hebben tests goedgekeurd zonder menselijke bestuurders
• Robottaxi’s komen steeds meer voor in China en kunnen een revolutie teweegbrengen in het transport
• Apollo Go is van plan om tegen het einde van het jaar 1.000 robottaxi’s in Wuhan in te zetten en tegen 2030 in 100 steden actief te zijn.
• Automatisering van banen kan leiden tot banenverlies, maar ook nieuwe kansen creëren
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!