Key takeaways
- Archer stelt een revolutionair luchttaxi-netwerk voor in NYC met elektrische verticale start- en landingsvliegtuigen (eVTOL), Midnight.
- Het netwerk moet de reistijd tussen Manhattan en nabijgelegen luchthavens terugbrengen tot 5 à 15 minuten.
- Archer is van plan om gebruik te maken van bestaande luchtvaartinfrastructuur, zoals luchthavens en helihavens, voor het opzetten van vertiports binnen het netwerk.
Archer stelt, in samenwerking met United Airlines, een revolutionair luchttaxi-netwerk voor New York City voor. Dit netwerk heeft als doel de reistijden tussen Manhattan en nabijgelegen luchthavens drastisch te verkorten door gebruik te maken van Archers elektrische verticale start- en landingsvliegtuig (eVTOL), Midnight.
Passagiers kunnen vluchten verwachten die slechts 5-15 minuten duren, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het typische woon-werkverkeer van één tot twee uur met de auto. Midnight, ontworpen om tot vier passagiers te vervoeren, is stiller en milieuvriendelijker dan traditionele helikopters. Met zijn redundante veiligheidssystemen, waaronder meerdere motoren en propellers, streeft Midnight naar een vergelijkbaar veiligheidsniveau als commerciële vliegtuigen.
De infrastructuur opzetten
Archer is van plan om gebruik te maken van bestaande luchtvaartinfrastructuur, zoals luchthavens en helihavens, voor het opzetten van vertiports binnen het netwerk. Het bedrijf werkt nauw samen met de FAA om de typecertificering voor Midnight veilig te stellen en verwacht een naadloze integratie in gebruik na certificering. Archer is al in het bezit van haar FAA Part 135 Air Carrier and Operator Certificate, dat in juni 2024 wordt verkregen.
Deze luchttaxidienst is bedoeld als aanvulling op de traditionele luchtvaart door een handige en tijdbesparende optie te bieden voor passagiers die van en naar luchthavens reizen. United Airlines, een langdurige investeerder in Archer, heeft eerder een order geplaatst voor een vloot van Midnight vliegtuigen.
Samenwerkingsverbanden met de industrie en steunbetuigingen
Archer werkt actief samen met infrastructuurpartners, waaronder Atlantic Aviation, Signature Aviation, Skyports/GroupeADP, Modern Aviation en Air Pegasus, om luchtvaartactiva binnen het voorgestelde netwerk te ontwikkelen en te elektrificeren.
Dit initiatief volgt op Archers eerdere aankondigingen van luchttaxinetwerken in San Francisco en Los Angeles. Adam Goldstein, CEO en oprichter van Archer, benadrukt het immense potentieel van de markt in New York dankzij de drie grote luchthavens die jaarlijks miljoenen passagiers vervoeren. Hij ziet de luchttaxi’s van Archer de vaak frustrerende reistijden tussen Manhattan en deze luchthavens verlichten.
Steun van belanghebbenden
Andrew Chang, hoofd van United Airlines Ventures, benadrukt de toewijding van het bedrijf aan innovatie en het verbeteren van de ervaringen van klanten door middel van geavanceerde luchtmobiliteitsoplossingen. Hij onderstreept het belang van de strategische samenwerking met Archer bij het opbouwen van de noodzakelijke infrastructuur voor een succesvolle implementatie, waaronder vastgoedontwikkeling, luchtruimbeheer en veiligheidsprotocollen.
Rick Cotton, uitvoerend directeur van de Port Authority of New York and New Jersey (PANYNJ), is enthousiast over het verkennen van het potentieel van geavanceerde luchtmobiliteit in de regio. Hij benadrukt de samenwerking met Archer en andere belanghebbenden om te zorgen voor een veilige en efficiënte integratie van deze nieuwe technologie in het bestaande transportnetwerk.
Andrew Kimball, President & CEO van de New York City Economic Development Corporation (NYCEDC), viert de omarming door de stad van veilig, stil en duurzaam luchtvervoer door middel van eVTOL integratie. Hij verwacht een vruchtbare samenwerking met Archer en andere toonaangevende eVTOL-bedrijven om de industrie vooruit te helpen en om de laatste-mijls transportsystemen te transformeren ten voordele van alle New Yorkers.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!