Retail betaalt de prijs voor Franse protesten

De acties van de gele hesjes hebben in Frankrijk ook de handel zwaar geraakt. Overal wordt gewag gemaakt van dalende verkopen. Dat zegt Philippe Bertrand, retailspecialist bij de Franse krant Les Echos. De blokkades van ontevreden consumenten houden vele klanten weg, terwijl ook de bevoorrading van de winkels wordt bedreigd. Sommige vertegenwoordigers van de sector maken zelfs gewag van een economische noodtoestand.

“De ecommerce en de veranderende consumptiepatronen hebben de voorbije periode al desastreuze gevolgen gehad voor de Franse retail,” benadrukt Philippe Bertrand. “Er moest bij de Franse klant een duidelijk daling van de consumptie worden opgetekend, te wijten aan een achteruitgang van de koopkracht van het Franse gezin.”

“De acties van de gele hesjes hebben die situatie nog verergerd. Vele verkopers hadden erop gerekend dat het jaareinde alsnog voor enig herstel zou kunnen zorgen. Door de blokkades van de gele hesjes moet die hoop echter grotendeels worden opgeborgen.”

Verliezen

Volgens cijfers van het Franse ministerie van economische zaken zouden de incidenten van de voorbije drie weken in de Franse detailhandel tot omzetdalingen tussen 20 procent en 40 procent hebben geleid. Bij de grote voedingswinkels zou er sprake zijn van een verlies tussen 15 procent en 25 procent.

Vorige zaterdag bleek het bezoek aan de Franse winkelcentra met 14 procent te zijn gedaald. Een week voordien was al een achteruitgang met 17 procent gemeld. In Parijs moesten vorige zaterdag winkels zoals Printemps en Galeries Lafayette zelfs om achttien uur sluiten. De bezoekerstrafieken vielen met 30 procent terug.

“De problemen verergeren het verval van hypermarkten,” zegt Philippe Bertrand. “Volgens de Alliance du Commerce, die de grote textielketens vertegenwoordigt, moest op sommige locaties een achteruitgang tot 50 procent worden opgetekend. Sinds de protesten van de gele hesjes ruim twee weken geleden van start gingen, zouden de transportbedrijven al 400 miljoen euro operationele verliezen hebben moeten melden.”

“Ook de voedselvoorziening dreigt in het gedrang te komen. Jacques Creyssel, algemeen bestuurder van de Fédération du Commerce et de la Distribution, zegt dan ook dat de situatie niet kan blijven duren. Alleen de ecommerce blijft grotendeels gespaard.”

Noodsituatie

“Frankrijk is bijna in een economische noodsituatie verzeild geraakt,” waarschuwt Geoffroy Roux de Bezieux, president van de Mouvement des Entreprises de France (Medef). Philippe Bertrand benadrukt dat elke sector de schade begint op te nemen.

In de voedingsindustrie, waar de feestdagen traditioneel 20 procent van de jaaromzet vertegenwoordigen, zouden de verliezen tot 13,5 miljard euro kunnen oplopen. De Association Nationale des Industries Alimentaires (Ania) maakt gewag van onomkeerbare gevolgen voor de werkgelegenheid. Bij de Fédération du Commerce et de la Distribution (FCD) is er eveneens al sprake van een schade van 1 miljard euro.

Ook het toerisme ervaart de gevolgen van de acties. “Bij de boekingen moesten dalingen tussen 40 procent en 50 procent worden gemeld,” zegt Marcel Bénezet, voorzitter van het Syndicat National des Hôteliers Restaurateurs Cafetiers. “Alle leden melden golven van annuleringen. Dat herinnert aan de problemen die na de terroristische aanslagen werden ervaren. Foto’s van guerrilla’s op de Champs-Élysées jagen toeristen schrik aan. De sector hoopt dan ook op een snelle oplossing.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.