Retail
Consumenten in Benelux kopen steeds meer online en kiezen vaker thuisbezorging
Key takeaways De groei van online winkelen in de Benelux zet door, maar de toenemende verwachtingen van klanten met betrekking tot thuisbezorging hebben een impact op het vertrouwen in e-commercediensten. Uit onderzoek in opdracht van logistieke SaaS-leverancier Descartes blijkt dat 39 procent van de respondenten het afgelopen jaar meer online aankopen heeft gedaan en verwacht […]
Gen Z verschuift het retaillandschap met digitale aankopen
Key takeaways Invloed van generatie Z op retailtrends Gen Z, de generatie die momenteel tussen 13 en 28 jaar oud is, is diep ondergedompeld in de digitale wereld en heeft een grote invloed op trends in de detailhandel. Hun winkelgewoonten zijn duidelijk anders dan die van vorige generaties. Een opvallende 34 procent van de Gen […]
Detailhandelsverkopen in de eurozone en de EU stegen in april 2025
Key takeaways In april 2025 groeiden de detailhandelsverkopen in zowel de eurozone als de Europese Unie (EU). Seizoengecorrigeerde gegevens van Eurostat laten een stijging zien van 0,1 procent in de eurozone en een stijging van 0,7 procent in de EU ten opzichte van maart 2025. Als we een jaar terugkijken, zien we dat de detailhandelsverkopen […]
Tesco bestrijdt winkeldiefstal met AI-gestuurde zelfkassa
Key takeaways Tesco heeft AI-technologie geïmplementeerd bij kassa’s om winkeldiefstal tegen te gaan. Dat meldt de BBC. Het systeem maakt gebruik van overheadcamera’s om te detecteren wanneer artikelen niet correct gescand worden. Het geeft dan een melding van het incident weer op het scherm van de kiosk. Het aantal winkeldiefstallen stijgt Deze stap komt midden […]
Vraag naar gestreepte koopwaar geëxplodeerd sinds sluitingen Hudson’s Bay
Key takeaways In Toronto zoeken hele volksstammen naar koopwaar met de kenmerkende gekleurde strepen die synoniem zijn aan het oudste bedrijf van Canada, Hudson’s Bay Company (HBC). Sinds HBC de sluiting van al haar warenhuizen in het hele land heeft aangekondigd, is de vraag naar deze gestreepte producten enorm gestegen. Op eBay brengen handgemaakte […]
EU stelt onderzoek in naar hoe Temu omgaat met illegale producten op haar platform
Key takeaways De Europese Commissie heeft Temu een verzoek om informatie gestuurd in het kader van de Digital Services Act (DSA). Het verzoek bevat gedetailleerde informatie en interne documenten over de maatregelen die Temu neemt om de verkoop van illegale producten op zijn platform aan te pakken. Temu, een op kortingen gerichte winkelwebsite die eigendom […]
IKEA omzet daalt door wereldwijde economische vertraging, maar verwacht herstel
Key takeaways De omzet van IKEA daalde het afgelopen boekjaar met 5 procent tot 39,6 miljard euro. Deze daling was het gevolg van prijsverlagingen die de Ingka Groep, eigenaar van de meeste IKEA woonwarenhuizen wereldwijd, doorvoerde in een poging om klanten aan te trekken te midden van een worstelende woningmarkt en een verzwakkende huizensector. Ondanks […]
Spar verkoopt verlieslatende Poolse activiteiten
Key takeaways SPAR, de op één na grootste supermarktgroep van Zuid-Afrika, heeft zijn verliesgevende Poolse activiteiten verkocht aan de lokale retailer Specjal voor 185 miljoen rand. De transactie omvat 200 winkels, drie distributiecentra en een productiefaciliteit. SPAR schat de herkapitalisatiekosten op 2,7 miljard rand, voornamelijk door het aflossen van de financieringsschuld van het bedrijf. Het […]
Burberry worstelt: luxe modemerk staat voor uitdagingen bij afnemende vraag
Key takeaways De uitdagingen voor Burberry Het Britse luxemerkenmerk Burberry staat op het punt om na 15 jaar de FTSE 100 te verlaten vanwege strategische misstappen en een zwakke vraag vanuit China. De aandelenkoers van het bedrijf is het afgelopen jaar met ongeveer 70 procent gedaald, wat heeft geleid tot een marktkapitalisatie van 2,3 miljard […]
Verenigde veiligheidsfunctionarissen onderzoeken Shein en Temu vanwege bezorgdheid over veiligheid van babyproducten
Key takeaways Amerikaanse veiligheidsfunctionarissen hebben hun bezorgdheid geuit over de verkoop van mogelijk gevaarlijke baby- en peuterproducten op e-commerce platforms Shein en Temu. Commissarissen Peter Feldman en Douglas Dziak van de Consumer Products Safety Commission (CPSC) hebben een onderzoek aangevraagd naar de praktijken van deze bedrijven met betrekking tot productveiligheid, naleving van regelgeving en hun […]
Carrefour ziet winst toenemen
Carrefour, Europa’s grootste detailhandelaar in voedingsmiddelen, heeft zijn resultaten voor het eerste halfjaar bekendgemaakt. Het bedrijf heeft zijn winst- en kasstroomdoelstellingen voor het einde van het jaar gehandhaafd. Dit dankzij het succes van zijn Franse en Braziliaanse markten. In Frankrijk, de kernmarkt van Carrefour, heeft de groep de prijsverlagingen versneld doorgevoerd om marktaandeel terug te […]
Producenten van consumptiegoederen worstelen met zwakke verkoop
Grote producenten van consumentengoederen, waaronder Nestlé, Kraft Heinz en Reckitt, zullen naar verwachting een trage omzetgroei melden over het tweede kwartaal in Europa en de Verenigde Staten. Volgens gegevens van Nielsen kiezen consumenten voor merken die erin geslaagd zijn prijsstijgingen onder controle te houden. Analisten en beleggers waarschuwen al een aantal kwartalen voor de uitdagingen […]