Retail
PostNL bereidt zich voor op piekdrukte tijdens feestdagen
Key takeaways Tijdens de feestdagen wordt er veel online gewinkeld, te beginnen met Singles’ Day op 11 november en doorlopend tot en met Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar. PostNL verwacht tijdens deze drukke weken miljoenen extra pakketten te bezorgen in de Benelux. Operationele voorbereidingen Om de bezorging soepel te laten verlopen, heeft het pakjesbedrijf […]
Amazon drijft prijzen op in meerdere productcategorieën terwijl omzet stijgt
Key takeaways Detailhandelaars in de Verenigde Staten worstelen met de gevolgen van de invoerrechten die door de regering Trump zijn opgelegd, waardoor de consumentenprijzen stijgen in een periode die al inflatoir is. Terwijl veel retailers kiezen voor strategische prijsaanpassingen op bepaalde artikelen, is Amazon een opvallende uitzondering, met grotere prijsstijgingen in vergelijking met andere retailers. […]
Leen Bakker België vraagt gerechtelijke overdracht aan voor 44 winkels
Key takeaways Op 14 augustus 2025 heeft Leen Bakker Belgium NV een aanvraag ingediend voor de gerechtelijke overdracht van al haar 44 Belgische winkels. De procedure staat onder toezicht van twee door de rechtbank aangestelde vereffenaars. Het doel is om kopers te vinden voor de winkels, idealiter inclusief de werknemers. Om dit proces te vergemakkelijken, […]
NewPrinces neemt Carrefour Italia over voor 1 miljard euro
Key takeaways NewPrinces, de Italiaanse producent van voedingsproducten met meerdere merken die genoteerd staat aan de Euronext STAR in Milaan, heeft een belangrijke stap gezet in de levensmiddelensector door Carrefour Italia over te nemen voor ongeveer 1 miljard euro. Deze overname is een mijlpaal in de ambitieuze groeistrategie van NewPrinces. Die strategie is gericht op […]
Burberry toont eerste tekenen van herstel onder nieuwe CEO
Key takeaways Beleggers worden aangemoedigd door de eerste tekenen van herstel bij Burberry, een jaar na de nieuwe trategie van CEO Josh Schulman. Hoewel de verkopen blijven dalen, voorspellen analisten een kleinere daling van de vergelijkbare detailhandelsverkopen voor het tweede kwartaal in vergelijking met de voorgaande periode. De verbetering volgt op een reeks winstwaarschuwingen van […]
Speelgoed in de VS mogelijk duurder door hogere invoerrechten
Key takeaways Amerikaans speelgoed kan deze herfst duurder worden als de geplande invoerrechten op producten uit China en Vietnam doorgaan. Chris Cocks, CEO van Hasbro, onthulde dit in een interview met Audie Cornish van CNN. Hij erkende het belang van de tarieven, maar benadrukte tegelijk dat Hasbro zich op de lange termijn richt en niet […]
Lidl moet 43 miljoen euro betalen voor misleidende reclame in Frankrijk
Key takeaways De Duitse supermarktketen, Lidl, is door een beroepshof in Parijs veroordeeld tot het betalen van 43 miljoen euro aan zijn Franse rivaal, Intermarché. Het besluit volgt op een bevinding dat honderden televisiereclames van Lidl die tussen 2017 en 2023 werden uitgezonden, misleidend waren voor consumenten en oneerlijke concurrentie vormden. Oorspronkelijke besluit Aanvankelijk verloor […]
Game Mania maakt comeback als online retailer
Key takeaways Ondanks het faillissement vorig jaar en de sluiting van alle fysieke winkels, maakt Game Mania een comeback als online retailer. Het bedrijf, dat al langer worstelt met de digitalisering van de markt en hevige concurrentie, zal zijn online winkel in de tweede helft van juli opnieuw lanceren. Heropleving van activiteit Hoewel het nog […]
Consumenten in Benelux kopen steeds meer online en kiezen vaker thuisbezorging
Key takeaways De groei van online winkelen in de Benelux zet door, maar de toenemende verwachtingen van klanten met betrekking tot thuisbezorging hebben een impact op het vertrouwen in e-commercediensten. Uit onderzoek in opdracht van logistieke SaaS-leverancier Descartes blijkt dat 39 procent van de respondenten het afgelopen jaar meer online aankopen heeft gedaan en verwacht […]
Gen Z verschuift het retaillandschap met digitale aankopen
Key takeaways Invloed van generatie Z op retailtrends Gen Z, de generatie die momenteel tussen 13 en 28 jaar oud is, is diep ondergedompeld in de digitale wereld en heeft een grote invloed op trends in de detailhandel. Hun winkelgewoonten zijn duidelijk anders dan die van vorige generaties. Een opvallende 34 procent van de Gen […]
